سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

بررسی روش های مختلف نگارش تالشی (6)

http://s6.picofile.com/file/8251559476/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86.jpg


بررسی روش های مختلف نگارش تالشی


گفتار ششم


نگاهی به الفبای تالشی مؤسسه تالش شناسی


آدرس اینترنتی مؤسسه تالش شناسی  taleshshenasi.ir


نگارنده: رضا نعمتی کرفکوهی


الفبای کُردی


ئــ / ب / پ / ت / ج / چ / ح / خ / د / ر / ڕ/ ز / ژ / س / ش / ع / غ 

  / ف / ڤ / ق / ک / گ / ل / ڵ / م / ن / و / هــ / ی


الفبای تالشی (مؤسسه ی تالش شناسی)

 

ب / پ / ت / ج / چ / خ / د / ر / ز / ژ / س / ش / غ 

  / ف / ک / گ / ل / ڵ / م / ن / و / ۊ / ه/ ی


در نگاه به دو الفبای فوق چند نکته قابل توجه می باشد:


1- در الفبای کردی تکلیف حرف «الف » اولین حرف صامت در الفبای فارسی مشخص است. یعنی عملاً نشانه ی همزه جای الف را پر کرده است.

دلیل آن این است که در الفبای کردی  «الف» یک حرف صامت محسوب نمیگردد و به جایش همزه حرف صامت است.در نگارش کردی الف (ا) نقش صوت را برعهده دارد. بنابراین در کردی هیچ کلمه ای با الف شروع نمیشود بلکه با همزه آغاز می گردد. همانند کلمات زیر:


(ئـ+ ـ ا):آزاد (ئازاد)...آوات(ئاوات)...آگر(ئاگر)...آش(ئاش)...آکام(ئاکام)


 (ئـ+ ـه): اسب (ئه‌سب)....اردلان (ئەردەڵان)....ابر(ئه‌بر)


(ئـ+ـ ێـ):انسان(ئێنسان)...استغفار(ئێستێغفار)...اصفهان(ئێسفه‌هان)


(ئـ+ ـۆ): استخوان (ئۆستۆخان)...امید (ئۆمید)...اسطوره (ئۆستوورێ)


 (ئـ+ ـوو): اوستا (ئووستا)


 (ئـ+ ـیـ): ایمان (ئیمان)...ایلام (ئیلام)...ایران (ئیران)


اما در آیین نگارش تالشی حرف (الف) همانند الفبای فارسی یک حرف صامت است که به اصوات نیاز پیدا میکند و هم خود دارای اصوات است به اشکال گوناگون.

حرف الف " ا " هم در اول کلمه و هم در میانه و هم در آخر کلمه آورده میشود و گاهی در قالب همزه نیز کاربرد خاص خودش را دارد.

همانند کلمه های تالشی زیر:


اَمه ( ما ) ...  اشته ( مال تو) ... گا ( گاو)  ... پارنَه (گوساله)


مرا (برای من) ... ترا (برای تو) ... بوئَه (بیار) ... پوئَه (پایه ی چوبی)


اما اینکه در الفبای مؤسسه ی محترم تالش شناسی چرا حرف "الف" بعنوان حرف صامت در اول الفبای تالشی جای ندارد برای نگارنده همچنان جای سوال است.


*******************************************

2- در الفبای کردی از 9 حرف مختص به زبان عربی ( ث ح غ ق ذ ص ض ط ظ ) تعدا سه حرف ( ح ع ق ) بعنوان حروف مورد تلفظ در زبان کردی برگزیده شده است و تعداد شش حرف عربی ( ث ذ ص ض ط ظ ) حذف گردیده است. یعنی:


از حروف ( ت / ط ) تنها از حرف ( ت ) استفاده می شود
از حروف ( ث / س / ص ) تنها از حرف ( س ) استفاده می شود

از حروف (ذ / ز / ض / ظ / ) تنها از حرف ( ز ) استفاده می شود


در اینجا نگارنده قصد زیر سوال بردن طراح الفبای کردی را ندارد واینکه آیا این سه حرف باقی مانده (ت س ز) تا چه اندازه میتواند سایر کلمات دخیل در کردی که حروفشان  حذف شده را پوشش معانی بدهد به خود  مردم مسلمان کرد مربوط است.

اما طراح محترم  الفبای تالشی مؤسسه  تالش شناسی که بکار گیری کلمات دخیل در تالشی را از حروف( ث ح غ ق ذ ص ض ط ظ ) لازم دانسته است چرا این حروف را از فهرست اصلی الفبای تالشی حذف نموده است؟

باسپاس،تادرودی دیگر بدرود.آدرس وبلاگ:  aftavadima.blogsky.com

نظرات 4 + ارسال نظر
یک تالش ماسالی جمعه 4 تیر 1395 ساعت 11:54 ب.ظ

سلام برا/ اینایی که اینگونه الفبا طراحی میکنند و بعضی حروف جا افتاده در فرهنگ و ادبیات ایرانی را از الفبای تالشی حذف میکنن میخواهن تالش مسلمان را از فرهنگ دینی خود دور سازن. بی سوادن و میخواهن ضعف های خود را اینگونه بپوشانن. مگر میشود کلمه ی قُرآن را قورآن یا استفرالله غورآن نوشت؟ اگر ما آن حروف مخصوص ادبیات عرب که بیش از هزارو دویست سال است با فرهنگ ایرانی عجین شده برداریم دیگر چیزی از سعدی و حافظ نخواهیم فهمید .اینها بایستی در این الفبا تجدید نظر و اصلاحش کنند. از اینکه جلوی اینها محکم ایستاده ای ازتو ممنون ام از آثارتو معلوم است هم سوادش را داری و هم می توانی در مقابل این بی سوادان وایستی. اینها در فکر احیای نام زرتشت و بابک و این آدمهای باستانی در منطقه ی تالش هستنن.

سلام دوست عزیز
اگر باردیگر بدون نام درست و آدرس وبلاگ یا سایت کامنت بگذارید کامنت شما منتشر نخواهد شد. آنگونه هم که شما پنداشته اید صحت نداردمگر شناختن شخصیتهای تاریخی و مذهبی از قبیل زرتشت بزرگ چه ایرادی دارد؟ آن مرحوم قبل از اسلام بوده بنابراین نمی توانسته با اسلام دشمنی داشته باشد ،ولی بابک خرمن دین ایده و افکار و ایدئولوژی اش برای مردم ایران نامفهوم است .ظاهرا مبارزه ی ایشان برعلیه حاکمان عرب در ایران جبنه ضد اسلامی هم داشته به همین دلیل بابک مورد اقبال توده مردم ایران قرار نگرفته است.
اما آنجا که میگویید مااگر حروف عربی را از ادبیات والفبای ملی و تالشی خود خذف نماییم آنوقت نه فقط سعدی و حافظ بلکه با همه ی بزرگان فرهنگ و ادب این مرزبوم بیگانه خواهیم شد وحتی دین خود را هم نخواهیم فهمید.

غریبه شنبه 5 تیر 1395 ساعت 05:51 ب.ظ http://ahmadas1368.blogfa.com/

سلام بر استاد عزیز.
مگر میشه شما رو فراموش کنم. وبم رو فیلتر کردن ولی دوباره ساختمش با همان اسم قبلی.
درست فرمودی استاد بله من تات زبان استان قزوینم
تو پستهای شما هم چند کلمه ای را خوندم که ما هم تو تاتی از انها استفاده میکنم برای مثال
دپاچ .پاشیدن- واشه.گفت-و چندین کلمات دیگر.
راستی اولین باری که اومدم وب شما.و خودم را تات و ریشه تات و تالش را به هم گره خورده معرفی کردم از من رنجیده خاطر گشتی و مرا تات را لایق تالش ندانستی.ولی بعدا به وبم امدی و گفتی بله چنین است .
استاد ما شما را فراموش نخواهیم کرد
و هر کجا هستی انشا الله در سلامتی کامل باشی و موفق

ممنون دوست عزیز وباز ممنون که مارا لایق میز بانی دانستید و تشریف آوردید. یکی از خصوصیات اخلاقی و رفتاری بنده که خودم کاملا به آن واقف ام اینکه با سلیقه های گوناگون فرهنگی جوش میخورم هم از نوع وبلاگ شما و هم از اون وبلاگهایی مذهبی که تصاویر گنبد وبارگاه دارند ومن اینرا برای خودم یک مزیت میدانم که تحمل عقاید مختلف را دارم. وبا جوان و کهنسال میتوانم دیالوگ مناسب با آنها داشته باشم . اگر با کسی برای مقطعی مشکل گفتاری در وبلاگ پیدا کنم طولی نخواهد کشید که خودم از این مشکل بیزار میگردم ودست دوستی را مجددا سویش دراز میکنم.
اما آن نکته ی آخر کامنت خود را فکر میکنم در وبلاگ من رخ نداده من هیچ رنجیده خاطری از شما نداشته ام شاید در وبلاگ سایر ین بوده یادتان رفته کجا بوده من اصلا با شما هیچ برخورد منفی نداشته ام . ولی یادم می آید شما در پروفایلتان مطلبی داشتید که به شما گفته بودم بهتر است آن را اصلاحش کنید که بلا فاصله رفتید و حذفش کردید ومن خیلی از شما ممنون شدم .
همواره برایتان خوشبختی و بهروزی روزافزون آروزومندم.

کاظم از هوانیروز تهران شنبه 5 تیر 1395 ساعت 07:14 ب.ظ

سلام /خیلی عالی وبسیار موشکافانه و تحقیقانه به این گفتمان پرداخته اید امیدوارم دوستان طراح الفبای تالشی نکات قابل بررسی و عالمانه ی شما را مورد توجه قرار بدهند. موفق باشی

سلام دوست قدیمی
چون شمارا از سالهای قبل میشناسم و ظاهرا سایت و وبلاگ ندارید و با گوشی مطلب می فرستید ومارا مورد لطف خود قرار می دهید کامنت شما نه بخاطر تایید مطالب این وبلاگ بلکه اگر انتقادی هم باشد منتشر می گردد .
باسپاس از حضور همیشگی شما

پرزه چم دوشنبه 7 تیر 1395 ساعت 08:28 ق.ظ

"اینها در فکر احیای نام زرتشت و بابک و این آدمهای باستانی در منطقه ی تالش هستنن."

----------------------------------------------------------------

مراقب باش به پیامبر ایرانیان بی حرمتی نکنی. احیای نام و دین زرتشت نه تنها به ضرر جامعه نیست بلکه یک نیاز هست. شما احتمالا تنها از روی تقلید به خداباوری رسیدی که این طور زرتشت را تحدید اسلام می دانی. کسی که آدم نرمالی باشد هیچ گاه قصد حمله به دینی را نمیکند.

دیگر نام ماسال کبیر را با این کامنت ها خراب نکن لطفا.
اگم ماسالجیش، اومه کامنتی تالشی زوون د بنوشتیون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد