سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

امت واحده چگونه میسر میگردد؟

http://s3.picofile.com/file/8230533534/1001.jpg

امت واحده چگونه میسر میگردد؟

رضا نعمتی کرفکوهی

همانگونه که میدانیم در زمان حضور فیزیکی پیامبر اسلام ( ص) در میان مسلمین صدراسلام، هیچ مذهبی پدیدار نشد و مردم چگونگی انجام فرایض دینی خود را مسقیما از پیامبرشان دریافت میکردند. ولی اینکه چرا بعد از رحلت پیامبر(ص) مذاهب پدید آمدند ودربین مسلمین انفکاک مذهبی بوجود آمد و به شیعه و سنی مبدل گشتند و اسلام "استدلالی" زمان پیامبر که به گفته صریح قرآن کریم ، "یدخلون دین الله افواجا" گروه گروه به دین اسلام میگرویدند وبا تمام سلایق و تفکراتشان در کنار رسول الله آرام میگرفتند و قتل یک انسان را برابر با قتل کل بشریت میدانستند ولی در نبود پیامبرشان  به فرق مختلف، با دست خودشان، خودشان را تقسیم کردند و به اهل تسنن و اهل تشیع منقسم گشتند.

دردرون اهل تسنن چهار مذهب به عناوین: مالکی ، حنبلی ، حنفی ، و شافعی پدید آمد و در درون اهل تشیع نیز  علویان یه گروه های چهار امامی و شش امامی و شیعه اثنی عشری تقسیم شدند. سوالیست که پاسخی درست تا به امروز از طرف دین پژوهان به این پرسش داده نشده و اینکه آیا مذهبی برحق می باشد و یا مذهبی باطل و یا اینکه آیا بایستی حتما در بین مسلمین مذاهب پدید می آمد یا نمی آمد؟ ولی به هرحال کاریست که انجام گرفت و با انجام گرفتن اینکار تقسم بندی مسلمین به مذاهب مختلف در اسلام نیز به همان  صورت که در دین قبلی ( مسیحیت) صورت  گرفته بود صورت گرفت.

همان  کاری انجام و همان راهی تکرار شد که در مسیحیت پیشتر انجام گرفته بود، و پیروان عیسی مسیح ع نیز خودشان را به مذاهب چندگانه، تقسیم کرده بودند وتا قبل ازظهور پروتستانتیسم مسیحی، مفتی یان این مذاهب در مواقعی حتی به تکفیر همدیگر نیز می پرداختند.

متاسفانه در اسلام نیز با بروز و ظهور مذاهب مختلف، دین مبین و مبیّن و استدلالی رسول خدا، به مذاهب فتوایی مفتیان مبدل گشت. ودر دوره ای از تاریخ، سنی کشی و شیعه کشی اتفاق افتاد و سنی و شیعه در مقابل هم قرارگرفتند وهمدیگر را تکفیر نمودند و کشتن همدیگر را واجب و برابر با بهشت رفتن خود قلمداد میکردند!!. هرکدام مذهب خود را محق تر از مذهب دیگری برمی شمرد. درایران نیز تا قبل از صفویان هیچ شیعه مذهبی جرات نمیکرد بگوید من شیعه هستم و در زمان حاکمیت صفویان نیز هیچ سنی مذهبی جرات نمیکرد بگوید من سنی هستم.

امروز نیز متاسفانه در ممالک اسلامی مفتی یان حکومتی اقدام به تکفیر شیعیان پرداخته و حاکمان ایلی و طایفه ای و آلی و شیخی که چنین حکومتهایی در دنیای امروز بین ملل جهان مطرود گشته و در کشورهای جهان با آرایی که از صندوقهای رای بیرون می آید حاکمانشان را تعیین میکنند، باز در گوشه هایی از جهان اسلام می بینیم هنوز حکومتهایی اینگونه پابرجایند وبا فتوای شیوخ درباری خود اقدام به قتل عام پیروان سایر مذاهب از قبیل اهل تشیع مینمایند.

باید به جرات گفت عامل اصلی تفرقه دربین مسلمین جهان درحال حاضر وجود همین حکومتهای موروثی طایفه ای هستند که با استخدام مفتییان درباری و با عمل نمودن به فتوای اینگونه مفتی های نادان وجاهل، تشتت و تشدّد و تفرقه و خشونت مذهبی را دامن زده وحتی با  اقدام نظامی نابودی زیرساختهای اقتصادی مسلمین را نیز هدف شوم و شیطانی خود قرار میدهند.

آیا در چنین شرایطی تشکیل امت واحده قابل تصور است یا خیر؟ وآیا امت واحده باید حتما در سرزمین های واحد و تحت حاکمیت یک حکومت مرکزی دینی و سراسری میسر شود؟ یا هر مردمی در داخل منطقه جغرافیایی خود میتواند متصل به امت واحده جهانی شود وخودشان را در این دایره بگنجانند؟ آیا در شرایط کنونی جوامع اسلامی با وجود فرهنگها و زبانهای مختلف و شرایط تاریخی و تمدنی گذشته خود در نقاط مختلف جغرافیایی ملل اسلامی آیا این امر اجازه بازگشت به حاکمیت سراسری و مرکزی همانند دوره های اموی و عباسی و عثمانی را میدهد؟

اگر بشود یک جواب صحیح و جامع به این سوالها داد یقینا به این نتیجه و پاسخ خواهیم رسید که در شرایط کنونی جهانی دیگر دوران امپراتوری ها بسر رسیده است. حال این امپراتوری بخواهد مسیحی باشد یا اسلامی و یا امپراتوری های سیاسی شرق و غرب.

چرا که همه اینها در جهان تجربه شده اند و نتیجه اش جزء جنگ و خونریزی برای مردم جهان ارمغانی نداشته است. حال این سوال همچنان بی جواب می ماند که پس تکلیف امت واحده که مد نظر قرآن مجید است چه خواهد شد. آیا چنین امتی وجود خارجی خواهد داشت؟ برای یافتن پاسخ این پرسش بایستی به مفهوم "امت" توجه نمود واینکه امت به چه معنی می باشد. واژه "امت" در قرآن‌ کریم‌ 65 بار به‌ صورت‌ مفرد یا جمع‌ آمده‌ است‌.

در قرآن‌ امت‌ به‌ معنى‌ مردم‌ و یا عده‌ای‌ از انسانها که‌ با یکدیگر "پیوند" دینى‌ دارند، آمده‌ است. یعنی مردمانی با نژاد و رنگ و زبان و فرهنگ قومی و ملی مختلف که پیرو یک پیامبرند امت آن پیامبر نامیده میشوند.حتی اگر دور سرزمینهایشان مرزبندی های جغرافیایی و سیاسی کشیده شده باشد و در زیر پرچمهای رنگارنگ، خودشان را به جهانیان معرفی نمایند.

ولی  این مرزها مانع تشکیل امت واحده نخواهند بود، چرا که این مردمان دارای خدای واحد و دین واحد و پیامبر واحد و قبله واحد می باشند و درطواف کعبه همه یکرنگ ویک مدل لباس برتن میکنند و بایک زبان خدای خود را عبادت میکنند و با هم گرد کعبه میچرخند. این یعنی همان امت واحده.

ولی با این حال مرزهای سیاسی و جغرافیایی و پرچم ملی مختلف عامل تفرقه و جدایی شان نخواهد شد اگر چه درزمینه ی مذهبی اختلافاتی بین "امت واحده" وجود داشته باشد،ولی درکل همان امت واحده هستند.

http://s6.picofile.com/file/8230518118/%D9%86.jpg            http://s3.picofile.com/file/8230527818/_.jpg
سیدجمال الدین اسدآبادی بزرگ مصلح نامی جهان اسلام - شیخ محمد عبده شاگرد و مرید سیدجمال

ازدو قرن گذشته به این طرف واقعه ای که مایه بسی خرسندی درجوامع مسلمان بود رخ داد و آن  پیدایش نواندیشان دینی در ممالک اسلامی بود. ظهور سیدجمال الدین اسدآبادی بزرگ مصلح نامی جهان اسلام و شاگرد خلف ایشان شیخ محمد عبده ونیز کواکبی ودر پاکستان نیز علامه اقبال لاهوری ودر این اواخر در ایران نواندیشان دینی از قبیل دکترعلی شریعتی،


    http://s3.picofile.com/file/8230536484/%D8%AE.jpg    http://s6.picofile.com/file/8230537100/%D9%BE.jpg   

عبدالرحمان کواکبی و علامه اقبال لاهوری از مصلحان نامدار جهان اسلام در تاریخ معاصر

  فرصتی مناسب را برای ملل اسلام ایجاب کرده بود تا مسلمانان با کنارگذاشتن تعصبات مذهبی به یک انسجام و وحدت در امت واحده برسند.ولی غفلت و تعصبات افراطی مذهبی در میان مسلمانان باعث شد تا این بیداری دینی به خواب و فراموشی تبدیل گردد.


http://s3.picofile.com/file/8230515626/%D9%82.jpg      http://s3.picofile.com/file/8230519126/%D9%85.jpg
مرحوم آیت الله العظمی بروجردی مرجع بزرگ شیعیان وشیخ محمود شلتوت مفتی روشن اندیش اهل سنت دانشگاه الازهر مصر


(شیخ محمود شلتوت،از بزرگان اهل سنت،محقق،مفسر،فقیه اصولی،ادیب لغوی مصری و از رؤسای دانشگاه الازهرواز مؤسسان دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه.وی از مدافعان و از فعالان وحدت بین شیعه و سنی بوده است. وی با آیت الله بروجردی روابط دوستانه داشت.در سال 1338 آیت الله بروجردی، آیت الله میرزا خلیل کمره ای را بهمراه آیت الله سید محمود طالقانی با گروهی از روحانیون،به نمایندگی خود به قاهره فرستاد تا از شیخ محمود شلتوت مفتی اعظم و رییس وقت دانشگاه الازهر مصر بخاطر فتوای تاریخی اش تشکر نماید)


هرچند در اواخر دهه سی گوشه ای از زحمات سیدجمال الدین اسدآبادی  توسط دو تن از بزرگواران جهان تشیع و تسنن، مرحوم آیت الله العظمی سید حسین بروجردی بزرگ مرجع وقت شیعیان و شیخ محمود شلتوت مفتی بزرگ اهل سنت و استاد دانشگاه الازهر مصر پاسخ داده شد و این دو شخصیت بزرگ باهمکاری همدیگر توانستند مذهب جعفری را درجهان اسلام به رسمیت ببخشند، ولی در هرصورت اقدام مرحوم شیخ محمود شلتوت یک اقدام فتوایی بود و فتوای یک مرجع و یا یک مقام مفتی نمی توانست برای عموم جامعه اهل سنت حجیت عملی را بهمراه داشته باشد.

چرا که این فتوای شیخ الازهر اگرچه کاری و اقدامی ارزنده و قابل تقدیر از طرف شیعیان بوده  ولی از طرف دیگر فقط برای مریدان و پیروان شیخ شلتوت قابل عمل و اجرا بوده است.شاید بودند مفتیانی در دیگر نقاط جهان اسلام وحتی در خود دانشگاه الازهر مصر که این فتوای بزرگ و بی سابقه دربین اهالی اهل سنت را برنمی تافتند و یا اصلا مذهب تشیع را به رسمیت نمی شناختند. ولی شیخ شلتوت از طریق فتوا این کار بزرگ که همان اتحاد بین مذاهب مسلمین را در پی داشت با روشن اندیشی و نواندیشی در فقه سنتی با شجاعت کامل انجام داد و مورد تحسین مرجع تقلید اهل تشیع آن زمان مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی واقع گردید. 

متن فتوای مرحوم استاد شیخ محمود شلتوت:

دین اسلام بر احدی از پیروانش متابعت از مذهب خاصی را لازم نمی‌شمرد، بلکه ما می‌گوییم: برای هر فرد مؤمن چنین حقی است که بتواند در ابتدای امر از هر یک از مذاهبی که صحیحاً نقل شده و در کتابهای مخصوص احکام آن مذهب نوشته شده است پیروی کند و همچنین کسی که از یک مذهب از این مذاهب پیروی می‌کرده می‌تواند عدول به مذهب دیگر بنماید، هر مذهبی باشد، و در این عمل باکی بر او نیست.

مذهب جعفری معروف به مذهب امامی‌اثناعشری، مذهبی است که شرعاً پیروی از آن مانند پیروی از مذاهب اهل‌سنت جایز است؛ و سزاوار است مسلمانان این مطلب را بدانند و از عصبیت و طرفداری‌های بیجا و بدون حق و حمایت از مذهب معینی خودداری کنند. دین خدا و شریعت او تابع مذهبی نیست یا منحصر در مذهبی نیست. هر کس به مقام اجتهاد فائز گردد عنوان مجتهد بر او بار، و در نزد خدای تعالی عملش مقبول خواهد بود.و جایز است برای کسی که اهلیت نظر و اجتهاد را ندارد از ایشان تقلید کند و به آنچه در فقه‌شان مقرر داشته‌اند عمل بنماید، و در این مسئله بین عبادات و معاملات تفاوتی نیست.

ولی باز سوال اینجاست که آیا در جوامع کنونی مسلمین این فتوا هنوز پا برجاست یا نه مفتیان درباری به مذاهب رسمی خود بسنده نکرده و درپی تاسیس فرق مختلف و افراطی دربین مسلمین هستند؟ پیدایش طالبان در افغانستان، داعش در عراق و شام و بوکوحرام در نیجریه را شاید بتوان نتیجه ی این پیامد دانست که جهان اسلام با وجود حکومتهای قبیله ای و مستبد با  اندیشمندان نامی و مصلحان روشن اندیش تاریخ گذشته ی خود فاصله پیدا کرده است.

بنابراین آنچه امروز احساس میشود که باید نیاز اساسی جهان اسلام باشد یک نهضت فرهنگی درون گرا و درون خیز است که از متن  توده های جامعه مسلمین آغاز گردد. این نهضت نه آنگونه است که مقلدانه از بالا دستور بگیرد و نه آنگونه عوام زده گردد وبرای خوشایند طبقات پایین دست به کارگردد.

http://s3.picofile.com/file/8230607250/%D8%AA%D8%AE%D9%85_%D9%85%D8%B1%D8%BA.jpg

نظرات 15 + ارسال نظر
علی مزینانی عسکری سه‌شنبه 8 دی 1394 ساعت 07:26 ب.ظ http://shahedanekavir.blogfa.com/

باسلام وعرض تبریک عید دو گل باغ نبوت و امامت
به راستی می‌توان گفت که محمد را این چنین «باید از نو دید»، «از نو شناخت»، او را با نگاهی که اشیا و اشخاص را می‌نگریم نباید نگریست، باید از روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و تاریخ، نگاهی تازه ساخت و بر سیمای محمد(ص)‌ افکند. او را باید در صف شخصیت‌های عظیم تاریخ، قیصران و حکیمان و انبیا دید، در جمع پیامبران بزرگ رق نشاند و تماشایش کرد...
فرزندشایسته کویردکتر علی شریعتی
نوشته و نظر بسیار جالبی است نویسنده اثر خود شماهستید استاد؟

سلام برادرم ، ایام برشما نیز شاد باد
مارا چه به استادی عزیزجان. همینکه بدانیم که نمیدانیم برایمان کافیست ولی آن را هم نمیدانیم.
مطلب ناقابل انشای خود حقیر است که دست و پاشکسته در عالم بیسوادی آنرا برگ سبزی دانسته تحفه درویش اگر قابل مطالعه برای دوستان باشد. هرچه است از دانش دوستان بهره گرفته ام .
خوشحال شدم از اینکه به حقیر سر زدید. مهرتان جاوید

فروزنده چهارشنبه 9 دی 1394 ساعت 03:49 ب.ظ http://forouzesh.mihanblog.com

سلام بزرگوار
عالی نوشته بودین ...
همه چیز عالی ...
استادین و توانا !

سلام ، شما محبت دارین

سیدیعقوب آل شفیعی چهارشنبه 9 دی 1394 ساعت 07:04 ب.ظ http://aleshafie.blogfa.com

متن زیبا و کارشناسانه است.
امت واحده ،امروزه می تواند اجماع مردم جهان در حقوق بشر عدالت آزادی قانونگرایی تعبیر گرددکه در اینصورت همه به یک ریسمان که پیام ادیان توحیدی بوده چنگ انداخته باشند.
البته قرآن دریکی از آخرین سور نازله به پیامبر __حتی گفته می شود که چند ماه مانده به فوت ایشان __یعنی سوره کافرون خطاب به ایشان در معنای حقیقی و در اصل در معنای مجازی به کل بشریت فرموده است :"لکم دینکم ولی دین "
ضمنا بعضی از مفسرین سوره ای را ناسخ سوره دیگر دانسته اند.پس در اینصورت هرکس به دین خود اما در اصول پیام انبیا وجه مشترک داشته باشیم امت واحده را تشکیل داده ایم.

باسپاس از جنابعالی ونظری که مرقوم فرمودید.
اگر این نظریه را بپذیریم که ادیان به مراتب بربشریت عرضه گردید ه است بنابراین باید پذیرفت که آخرین دین ، دینِ تکمیل شده و تکمیل کننده ادیان قبلی بوده است .
به نظر می رسد نظریه ناصوابی نیست و آیه ی "الیوم اکملتم لکم دینکم " گواه برصدق این نظریه ا ست.
لذا به نظر میرسد امت واحده مختص به پیروان یک پیامبر باشد.
حال چون پیروان ادیان قبل، آخرین دین تکمیل شده را نپذیرفتند و حق را کتمان نمودند خداوند در جواب شکوایه پیامبر اسلام آیه "لکم دینکم ولی دین "را برای سلب مسئولیت پیامبر ص نازل فرموده است.
اگر امروز تمام بشریت پیرو دین اسلام بودند درآنصورت میشد واژه " امت واحده جهانی " را تعبیر نمود.
ولی اگرمنظور وحدت جهانی پیروان ادیان باشد این وحدت کار صوابی درجهت نیل به صلح جهانی است.
منتظر نظر بعدی جنابعالی در خصوص این نظر هستم .شاید نظر بنده به خطا باشد.

سیدیعقوب آل شفیعی چهارشنبه 9 دی 1394 ساعت 10:51 ب.ظ http://aleshafie.blogfa.com

ممنون از جواب شما.
می دانید که تا به امروز بیش از 12 هزار تفسیر و قرائت از قران عرضه شده است ؛نگاه مفسرین بعضا به ظاهر آیات بوده و عده ای از جمله مولانا محمد بلخی معروف به مولوی علاوه بر ظاهر آیات به بطون متعدد برای آن قائل می باشند. نظریه بنده از دیدگاه روحانی مترقی علامه آیت الله امام سید موسی صدر عاریت گرفته شده است.
البته آیت الله العظمی منتظری در تفسیر قرآن به ظاهر آیات تکیه داشتند.

خدمت جناب آل شفیعی عزیزبایستی عارض گردم متنی که در پای کامنت قبلی نوشته شده در پاسخ به نظر جنابعالی نبوده بلکه خواسته شده پیوستی از طرف حقیر برنظر تان نهاده شده باشه.
ونیز در ادامه باید عرض نمایم همانگونه که جنابعالی هم واقف می باشید آیات قرآن به صورت محکمات و متشابهات نازل گردیده ،البته متشابهات آن هم از نظر فهم ودرک نسبی مفسرین دارای تشابه می باشد و نه اینکه خدای رحمان و رحیم که خالق و فرستنده ی قرآن است خواسته آیاتش را به صورت مبهم و غیر واضح برای بندگانش فرو فرستد.
چرا که قرآن خودش را بعنوان کتاب هدایتگر معرفی می نماید. هدایت کردن مردم محال است بشود با آیات متشابه صورت بگیرد.بنابراین آن دسته از آیاتی که از نظر مفسرین متشابه اند دلیلش قاصر بودند فهم مفسر می باشد هرچند ما آن مفسر را علامه دهر بنامیم.
فلذا در باب محکمات نمیشود تفسیر بغیر از ظاهر آیات صورت بگیرد وبه آن معنایی باطنی و غیر آشکار داده شود و اگر داده شود خود نوعی پندار گرایی می باشد.
برای مثال تابلوهای هدایتگر راهنمایی و رانندگی وقتی به راننده نشان میدهد عبور از زیر پل با بار بیش 4.5متر ارتفاع ممنوع، این منظور همان پلی است که در پیش روی راننده واقع شده ونه اینکه منظور و معنی این تابلوی راهنما چیز دیگر یست که در عالم دیگری واقع شده باشد. بنابراین نظریه مولوی جای بررسی بیشتری دارد، گرچه عالم عرفان جای خودش را دارد واگر عرفان را از شریعت جدا سازیم صاحب ظرفی بدون محتوا خواهیم بود.

دل یک شاعر پیر پنج‌شنبه 10 دی 1394 ساعت 12:47 ق.ظ http://nabiyollahhajhijhat.blogfa.com

سلام پیله برا
در تمامی ادیان چه الهی و چه غیر الهی ودر تمامی مذاهب همیشه بوده اند انسان هایی که به سعادت انسان اندیشیده اند.عده ای از این ها راه مبارزه را در پیش گرفته اند و عده ای ترجیح داده اند که به تعلیم وتربیت انسان هایی مانند خود بپردازند تا برتعداد درست اندیشان افزوده شود. اما انگار مشیت وتقدیر و یا هر چیزی شبیه به این ها موجب شده که این "درست اندیشان" هم تعدادشان بسیار کمتراز مخالفانشان باشد وهم از نظر قدرت برتری با گروه "باطل " باشد. همیشه اهل باطل صاحب زر و زور تزویر بوده اند. اما همه معتقدند که این زور وباطل همیشگی و ابدی نخواهد بود وهمه معتقدند که روزی "او " خواهد آمد. اویی که حاصل مبارزه ی قهرمانان هست و تعلیم و تربیت مصلحان. اویی که بالاخره "امت واحده " را تشکیل خواهد داد.

سلام به استادحقیقت عزیز
خیلی ممنون از نظر جنابعالی که بنده نیزبا نظر حضرت عالی غالبا در این کامنت همنظر هستم.
چرا که بشریت همواره منتظر یک منجی بوده است که این منجی در مسیحیت، مسیح و درتشیع ، مهدی نام دارد. البته در عقاید برادران اهل سنت نیز مقوله موعود رد نشده وموعودی بنام محمد وارد شده است لیکن عقیده براین است که او هنوز بدنیا نیامده است.
اینکه در عقیده تشیع عیسی نیز در کنار مهدی خواهد آمد و به ایشان اقتداء خواهد کرد دال برتایید نظر دوستمان آقای آل شفیعی نیز است که تشکیل امت واحده جهانی را مطرح نموده است.
دوستمان جناب آل شفیعی که بنده همانندشما ایشان راهم از نزدیک می شناسم اهل تحقیق اند .
اما در آنجایی که اظهار نموده اید (اویی که حاصل مبارزه ی قهرمانان هست و تعلیم و تربیت مصلحان ) در ذهن اینگونه سوال مطرح میشود که چگونه او میتواندحاصل مبارزه قهرمانان و تعلیم و تربیت مصلحان باشد؟)
در حالیکه که خودش ابر مصلح جهانی می باشند. این را اگر خواستید کمی بیشتر تشریح نمایید.
بهرحال همینکه شماهم اورا مصلح میدانید و نه منتقم، نظرات مان بهم نزدیک میشوند.
متاسفانه گاهی در مراسمات مذهبی ما مخصوصا در مراسمات دهه محرم توسط بعضی مداحان( او) نه فقط یک مصلح معرفی نمیشود بلکه اورا یک منتقم معرفی میکنند. انتقام گیرنده خون محسن!!
وگاهی در پشت شیشه بعضی خودرو ها نوشته میشود یا منتقم گم شده بقیع !!
معلوم نیست این تفکرات را چه کسانی در جهت ترویج تفرقه بین مسلمین در جامعه ما تبلیغ میکنند. درحالیکه امام حسین ع خود ابرمصلح فکردینی و اصلاحگر امت جدش بودند.
با سپاس از جنابعالی و همچنین با سپاس از برادر آل شفیعی عزیز

سلام جناب استاد نعمتی کرفکوهی عزیز
همیشه نوشته ها و تحلیل های شما بی نظیر، بی همتا و صد البته پر محتواست و مطالعه آنها نعمت بزرگی که خوانده را از آگاهی و دانایی سیراب می کند.
به علت مشغله ی کاری و کمبود وقت، به صور ت اجمالی نگاهی از جانب ادب و احترام به مقام شامخ شما، بر مطالب کردم. در یک فرصت مکفی حتما به طور دقیق مورد مطالعه قرار می دهم.
ممنون از توجه و عنایت شما بزرگوار به مطالب کاربردی و مورد نیاز جامعه و جوانان امروزی. در سایه سار حق در امنیت و سلامتی کامل بر قرار و استوار باشید. ان شاء الله

سلام / همیشه مرا شرمنده ی الطاف گرانمایه تان قرارمیدهید که مقتضی ست قدری قابلیتهای بنده را نیز مد نظر قرار بدهید وبیش از این مارا عرق ریز نفرمایید. عزت زیاد

نغمه ی مهر شنبه 12 دی 1394 ساعت 07:52 ب.ظ http://nd1353.mihanblog.com

سلام.مطالبتون بسیار عالی است.

استفاده کردیم.

سلام . خیلی خوش آمدید /نظر لطفتان است
نگاهی اجمالی به وبلاگتون نمودم. مطالب وبلاگتون جالب و مفید بنظر آمد.
امید است باز هم به ما سربزنید تا بیشتر با تفکرات شما آشنا بشوم واز دانسته های شما بهره مند گردم. مهرتان افزون.عزت زیاد

فروزنده یکشنبه 13 دی 1394 ساعت 05:50 ب.ظ http://forouzesh.mihanblog.com

سلام

منتطرنباش کسی برایت گل بیاورد!

خاک را زیر و روکن…

بذر را بکار،

از آن مراقبت کن،

گل خواهد داد....

گابریل گارسیا

سلام
خواستم بپرسم درکویرهم میشود چنین کرد؟!
انتظار براین است درباره موضوع پست هم مطلب بگذارید خیلی ممنون

علی مزینانی عسکری یکشنبه 13 دی 1394 ساعت 10:38 ب.ظ http://shahedanekavir.blogfa.com/

باسلام وعرض ادب
خوشحالیم که همراهی مانند شما استاد فرزانه داریم

علیکم السلام
خرسندیم اگر قابلیت اش را داشته باشیم. انوشه باشی

هانیه حسن زاده دوشنبه 14 دی 1394 ساعت 02:00 ق.ظ http://haniye.cf

سلام و تشکر از نوشته شما.
و همچنین تشکر از انتخاب تصاویر

علیرضا خسروی شنبه 19 دی 1394 ساعت 12:40 ق.ظ

جناب کرفکوهی
خواندم واستفاده بردم
ممنون بزرگوار

سپاس

خط نسخ ایرانی یکشنبه 20 دی 1394 ساعت 11:06 ق.ظ http://abadgarkh.blogfa.com

با سلام
دست خدا با جماعت است.رسول اکرم(ص)
چه بسا در اثر اختلافات مذهبی ،جنگ و خونریزی حاصل گشته و مردم عامی اولین قربانیان این جنایت خواهند بود.شاید یکی از شیوه های مقابله با این جریان،جهل زدایی توسط علما و دانشمندان دینی باشد.
از بابت این نشر این مطلب ارزنده از شما تشکر می کنم.

باسلام
مهرتان افزون عزت زیاد استاد هنرمند. ممنون از نظر گویا و رسای جنابعالی. ازهمراهی و هم اندیشیتان بینهایت متشکرم

کیارش دوشنبه 21 دی 1394 ساعت 01:05 ب.ظ http://kh3sa.blogfa.com/

درود بر شما وسپاس از حسن نظرتان بله تالشی به کوردی نزدیک است و میشه گفن یکی از شاخه های زبان کوردی می باشد

درودبرشما . بعضی از مورخین تالش ها را از بازماندگان قوم کهن ماد میدانند اگر چنین باشد تالشها و کوردها هم ریشه اند. ممنون از لطف شما که به ما سر زدید.

فروزنده چهارشنبه 23 دی 1394 ساعت 02:26 ب.ظ http://forouzesh.mihanblog.com

سلام بر برادر خوبم
خدا کنه خوب خوب خوب باشین

سلام خواهرم
لطف شما زیاد بنده هم برای خواهر فهیمم آرزوی بهروزی دارم.از اینکه در دیار کویر انارکرمان بربنده ی حقیر لطف خواهرانه دارید بی نهایت ممنونم. اینروزها زیاد مجال سرزدن به وبلاگ دوستان را ندارم.زین بابت شرمنده همه ی این دوستان بزرگوار هستم.

درود وسپاس هر انسانی که خدا را دراعماق وجودش حس کرد و این حس خداشناسی و اتکال به ذات لایزالش برایش دین وباورش میشود و دستورات اورا توسط هرپیامبری که از طرف اوست می پذیرد و چون خداوند برای هر پیامبری یک دستورالعمل صادر نکرده وفرمانهای خداوند همه برای اعتلا یافتن انسان به درجات عالی انسانی است ولاغیر بنابراین اگر اهل باطل از نظر خداوند نه اهل باطل از نظر بندگانش هرچقدرهم صاحب زرو زور باشند تأثیر ی بر خدا پرست وخداشناس واقعی ندارد و یا خدشه ای برایمانش سپاس

درود- خدا پشت و پناه شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد