سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

اینجا زادگاه سردار جنگل است

از : قربان صحرایی چاله سرایی http://deran52.blogfa.com /


http://s6.picofile.com/file/8225554468/khaneh_Mirza_13_.jpg

سلام دوستان

قصد براین بود که سومین و آخرین  قسمت از پست "سیری در حوالی شهر شهادت منتشر گردد. ولی حق مطلب در این است که با فراسیدن 11 آذر سالروز شهادت مجاهد نستوه و پرچمدار مجاهدت علیه صاحبان زر و زور و تزویر، میرزا کوچک خان جنگلی که از پیشگامان مبارزه علیه متجاوزان به حریم میهن و دین و ناموس مردم ایران زمین بود در این وبلاگ نیز یادی از این مجاهد کبیر بشود. چرا که مردم ایران تا ابد مدیون جانفشانی های اینگونه مردان بزرگ هستند و خواهند بود و یادکرد این مجاهدان تنها کاریست که از دستمان بر می آید تا با این کار نسل جوان ما و فردای ما دشمنان دیرینه وطن و دین و ناموس خود را بشناسند و عمکرد آنان را از خاطرخویش پاک ننمایند . لذا با سر زدن به وبلاگ دوستمان جناب صحرایی چاله سرای که از نویسندگان فرهنگی و مطبوعاتی کشور می باشند به مطالب و تصاویر زیبا و رسا از میرزا و زادگاه خاطره انگیز این مجاهد کبیر در شهر رشت برخوردیم که شایسته دیده شد با کسب اجازه از ایشان در وبلاگ آفتاوه دیمه نیز برای دوستان عزیز و ارجمندم منتشر شود. لازم به ذکر است قسمت سوم پست " سیری در حوالی شهر شهادت " بزودی در این وبگاه  منتشر خواهد شد. مهر افزون عزت زیاد

بسم الله الرحمن الرحیم

اینجا زادگاه سردار جنگل است ...

تصاویری که در ادامه مشاهده خواهید کرد مربوط است به زادگاه و محل زندگی سردار پرآوازه دوران تاریکی، شهید میرزاکوچک‌خان جنگلی. او تا سن 15 سالگی در کنار پدر و مادر در این خانه زندگی کرده است. این خانه کمی دورتر از میدان تاریخی شهرداری رشت و در خیابان و محله‌ی «استادسرا»ی شهر رشت قرار دارد.

میرزاکوچک‌خان مشهور به سردار جنگل قیامی در استان گیلان بنیانگذاری نمود و طی هفت سال آن را رهبری کرد که به «نهضت جنگل» معروف است.

نهضت جنگل در جنگ و گریزهای فراوانی که انجام داد توانست در جامعه خان‌گزیده و استبداد‌زده آن‌روز اندکی اسباب بیداری اسلامی را فراهم نماید و جرقه مبارزه و مقاومت را در اذهان ایجاد کند. به جرأت می‌توان ادعا کرد که طنین غرش گلوله‌هایی که در جنگل‌های گیلان، به خصوص در ماسوله و فومنات و ماسال و تالش توسط جنگلیان پیچید آوازه این بیداری را به فراتر از مرزهای این سرزمین نیز رساند.

   

میرزا قیامش را در سخت‌ترین شرایط زمانه اجتماعی و جغرافیای سیاسی از اینکه در سه جهت در محاصره و تحریم و جنگ و گریز بود رهبری کرد. حکومت استبدادی قاجار و بعدها پهلوی اول از سمت مرکز، ارتش سرخ قزاق روسها از سمت شمال و روباه پیر استعمار انگلیس از سمت جنوب وی را در مثلث محاصره محصور کرده بود.

یازده آذر 1300 شمسی میرزا در حالیکه جهت جذب نیرو و درخواست کمک به سمت خلخال می‌رفت، در گردنه و دشت «اَلالَه‌پِشتَه» ییلاقات شهر «ماسال» بر اثر سرمای شدید برف و بوران یخ زد و به شهادت رسید.

به مناسبت نودوچهارمین سالگشت شهادت آن مرد مبارز و خستگی‌ناپذیر، تصاویری چند از زادگاهش تهیه کرده‌ام. این تصاویر را به آنانی که همواره با خصم دون سر ستیز دارند و مقاومت و پایداری را سرلوحه برنامه‌های زندگی‌ قرار داده‌اند تقدیم می‌دارم.

خیابان استادسرا، خانه میرزا کوچک جنگلی، سر در ورودی

 

این خانه که متعلق به میرزا بزرگ، پدر میرزا کوچک‌ جنگلی بود، بیش از یک هزار و صد و بیست متر مربع مساحت داشت. این مساحت شامل حیاطی وسیع که تا پشت تکیه مستوفی ادامه می‌یافت، بود

 

چشم اندازی از خانه ی میرزا کوچک از سمت روبرو

 

در حال حاضر از وسعت 1120 متری این خانه، بنایی به مساحت سیصد مترمربع باقی مانده که شامل دو طبقه است. هر طبقه دارای چهار اتاق، ایوان و دو پلکان در دو طرف خانه برای ورود به ایوان و اتاق‌های طبقه بالاست

 

سردیسی از سردار جنگل به شکلی در حیاط خانه نصب است که گویی میرزا به بازدیدکنندگان این خانه نظر دارد و آدمی را به یاد این جمله میرزا که طی نامه‌ای به دوستش میرآقا عربانی خطاب به مردم زمانه خودش نوشته، می‌اندازد :

افسوس میخورم که مردم ایران "مرده پرستند" !! و هنوز قدر این جمعیت را نشناخته‌اند، البته بعد از محو ما خواهند فهمید، که بوده ایم و چه می خواسته‌ایم و چه کرده‌ایم

«... نا پایدار بودند، به راه مقدسشان دل نبستند و عهد شکستند ... ما هیچ قدمی جز در راه خدا و حفظ جان و مال و ناموس خلق او بر نداشتیم. ... در مرگ عزیزانمان گریستیم , خون دلها خوردیم و دم نیاوردیم ...»

 

چشم اندازی از حیاط خانه میرزا کوچک خان

 

نمایی از ایوان و سقف طبقه فوقانی خانه میرزاکوچک

 

در اتاق‌های این طبقه سعی شده است محل زندگی خانواده پدری میرزاکوچک مانند آنچه از ابزار و آلات زندگی که در آن زمان وجود داشته و مورد استفاده این خانواده بوده، شبیه‌سازی و بازسازی شود

  

 در طبقه پایین این خانه (طبقه هم‌کف) از کتب و اسناد و تصاویر مربوط به تاریخ گیلان و نهضت جنگل به صورت  نمایشگاهی دائمی ایجاد شده است

 

 این هم تصویری از صنایع دستی و زندگی سنتی گیلانیان که ماکت آن در گوشه‌ای از ایوان هم‌کف بدین‌صورت برپا شده است

 

در دیوارهای بیرونی  حیاط خانه تصاویری از سردار جنگل بدین شکل نصب است 

 چشم‌اندازی کامل از ورودی خانه میرزاکوچک جنگلی در رشت

 

و تندیس میرزا در حالیکه سوار بر اسب است در میدان تاریخی شهرداری رشت نصب شده است. ساختمانی که در سمت چپ تصویر دیده می‌شود، خود یکی از اماکن تاریخی و دیدنی رشت است که هم‌اکنون اداره کل پست استان گیلان در آن مستقر است.

ناگفته نماند گرچه به هنگام بازدید اینجانب از خانه میرزاکوچک جنگلی از مهر و محبت راهنمایان محترم این خانه بی‌نصیب نبودم ولیکن اجازه نیافتم تا از داخل‌ اتاق‌های هر دو طبقه و ابزار و اسناد موجود در آن عکاسی کنم.

نظرات 10 + ارسال نظر
صحرائی چاله‌سرائی دوشنبه 9 آذر 1394 ساعت 02:03 ب.ظ http://deran52.blogfa.com

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر دوست نادیده و عزیزم آقای نعمتی پرمهر
فراموشتان نکرده‌ام. مشغله‌ی فراوان باعث شده قدری نتوانم بیشتر در خدمت دوستان باشم. ان‌شاءالله خدا توفیق دهد تا بتوانم بیشتر با شما ارتباط داشته باشم. سفرنامه شما به مشهد مقدس را با دیده دل دیدم و به حال شما غبطه خوردم. باید بگویم زیارت‌تان قبول درگاه الاهی. ان‌شاءالله قسمت حقیر و دیگر آرزومندان نیز بشود به زودی زود.
از ابراز محبت و لطف شما نسبت به حقیر و این پست صمیمانه تشکر دارم.
اگر این مطلب و تصاویر را مفید می‌بینید حتما در وبتان منتشر نمایید.
مجددا تشکر می‌کنم از لطف شما و برایتان روزگاری خوش آرزومندم.
یا علی

سلام
ممنونم که بعد از مدتها به حقیر سری زدید . عزت زیاد

مجید دوشنبه 9 آذر 1394 ساعت 02:18 ب.ظ http://islam-savior.blogsky.com

عالی بود...بخصوص اون جمله میرزا که توی اون تصویر بود....
به وبلاگ منم سر بزن و نظر بده...ممنون

سلام خیلی خوش آمدی آقا مجید. ان شاءالله سرفرصت بهتان سر خواهم زد.
بله جمله ای بسیار جالب از میرزا بود که بخاطر مهم بودنش آن را آوردم در اول پست قرار دادم.
ونیز مهمتراز این سخن، عمل میرزا بود که با ترک درس طلبگی و ازتن آوردن لباس دین ، برای خودش ننگ میدانست تا در کنج عزلت نشسته و نانخور دین و ایمانش باشد، بلکه نان و زندگی اش را صرف دین و شرف و آزادگی نمود و با ننشستن در کنج فراغت و صرفا فتوای دینی صادر کردن،به پیروی از ائمه مکتب سرخ تشیع علوی، خودشخصا جلودار مجاهدت شد و لباس رزم برتن کرد و ..... که حقیقتا او مرد دین و عمل و اندیشه و آزادی بود. ممنون از حضورتون

علیرضا خسروی دوشنبه 9 آذر 1394 ساعت 02:49 ب.ظ

درود بر شما
بسیار عالی ومفید بود
عکسها واقعا زیبا هستند
لذت بردم ممنون

سلام شاعر پریسکه سرای شهر گل وبلبل. ممنون از لطف و حضور شما . منتظر وبلاگ شما هم هستیم تا خدمت برسیم. مهر افزون عزت زیاد کاکو

خط نسخ ایرانی چهارشنبه 11 آذر 1394 ساعت 12:36 ب.ظ http://abadgarkh.blogfa.com

با سلام
میرزا کوچک جنگلی ،بزرگ مردی که همه گیلانیان او را می ستایند و به او افتخار می کنند.
درود بر شما

درود استاد

سیدیعقوب آل شفیعی چهارشنبه 11 آذر 1394 ساعت 02:51 ب.ظ http://aleshafie.blogfa.com

شرایط آن روز گیلان را به یکی از رخدادها اشاره می نمایم تا مخاطب محترم به عمق مجاهدت میرزا پی برده باشد.
زمانی که روس ها رشت را تسخیر کرده بودند جهت زهر چشم از مردم گیلان به زندان رشت هجوم برده و چهار زندانی مشروطه خواه که دوران محکومیت خود را طی می نمودند به مکانی که اکنون بیمارستان پورسینا قرار دارد آورده در میان چشمان متحیر مردم رشت دار می زنند ؛مزار آن شهیدان آزادی اکنون در سمت جنوب بیمارستان پورسینا زیارتگاه مردان و زنان با همت گیلانی می باشد.هرچند روزانه صدها نفر از کنار آنان عبور می کنند نمی دانند آن بنا برای کیست و چیست!!!!آری یاد میرزا را گرامی می داریم به آن علت که با قیام خود ماشین کشتار و قتل بیگانگان و عوامل استبداد را در گیلان کند نمود. برای کسب اطلاعات جامع تر از شهیدان آرمیده در جنب بیمارستان پورسینا به کتاب ارزنده همرزم ایشان زنده یاد ابراهیم فخرایی به نام "مشروطه در گیلان" مراجعه فرمایید.

العجب! جنایت روسها در ایران واقعا تاریخیست . میرزا خود محصول مشروطه در گیلان بود . از اینکه با حوصله متن رسایی را جهت اطلاع حقیر نگاشتید بی نهایت متشکرم استاد و همشهری عزیزم . خدا آن 4 مجاهد شهید مشروطه خواه را که توسط متجاوزین روس به شهادت رسیدند را بیامرزد وقتی در مملکت ما آمار امامزاده ها در زمان دولت نهم و دهم ازچهارهزار نفر به یازده هزار نفر برسد! دیگر فرصتی برای مردم عوام باقی نمی ماند سرکی هم بر مزار این شهیدان راه آزادی و قانون بزنند! نمیدانستم واز این موضوع آگاهی نداشتم از اطلاع رسانیتان ممنون انشاالله یک روز من شما باهم برسر مزار این جانباختگان راه شرف و ازادی فاتحه ای خواهیم خواند.

به اطلاع آن دسته از دوستان که بدون آدرس سایت یا وبلاگ خود در پای مطالب این وبلاگ نظر مرقوم میفرمایند میرساند که اینگونه نظرها بعلت عدم شناسایی افراد چه نظر مثبت باشد و چه نظر منفی منتشر نخواهد شد. لذا تقاضا براین است که حتما با آدرس مشخص و معین نظر بنویسند و این وبلاگ کانون آزادی اندیشه و بیان است و نظرات مراجعه کنندگان حتما منتشر خواهد شد. ...ومن الله التوفیق

یادآوری نام و رشادتهای آزاد مردان تاریخ ایران زمین، آنانکه در عمر پربرکت خود جز خدمت به دین و وطن و ناموس این مرزوبوم نیندیشیده اند باعث خواهد شد تا نسل امروز ما دشمنان تاریخی خود و دین و میهنش را بهتر بشناسد.
همان روسی که امروز خودش را دوست ایران و مردمش میداند سالیان سال در کشورما مرتکب جنایتها و هتک حرمتها به ناموس این آب وخاک شده است. بهترین نقاط و منطقه ی جغرافیایی ما تالشها را در گذشته از آن خودش کرده است. جنایتهای زیادی هم در حق مردم مسلمان خودش ، چچن و اینگوش در حال حاضر دارد انجام میدهد . کشورهایی از قبیل روسیه که در گذشته چشم به خاک این مملکت دینمدار داشته اند امروز چگونه میتوانند ادعای دوستی با ملتی نمایند که روزگاری ناموسشان از دست آنان در امان نبوده است؟ لذا اگر قرار است دخالتهای دولت آمریکا در سر نگونی دولت قانونی دکتر مصدق در اذهان ما برای همیشه بماند واگر قرار است آمریکا را همچنان دشمن خود بدانیم باید خیانتها و مداخلات روسیه چه از نوع تزاری وچه بعد از انقلاب اکتبر و شوروی سابق توسط مزدورانش از قبیل حزب خائن توده در خاک ایران را هرگز فراموش نکنیم.باید به خود بقبولانیم که روسیه برای ایران هرگز دوست با صداقتی نبوده و نخواهد بود.

سلام استاد ارجمند.
سپاس از ای همه مطالب دلنشین و تصاویر چشم نوازی که از زندگی سردار بزرگ جنگل و جا و مکان ایشان در وب زیبایی تان قرار داده اید. بسیار بهره بردم از این همه تصاویر جذاب و فوق العاده زیبا. روح سردار جنگل غرق در باران رحمت الهی باشد.
دست و پنجه شما هم درد نکند. در پناه حق مانا باشید.

سپاس سپاس سپاس

ماسال دیارسبز شنبه 14 آذر 1394 ساعت 12:02 ق.ظ http://nabiyollahhaghighat.blogfa.com

سلام پیله برا
ازدقت وحوصله ی بسیارخوبی که برای بهتروبیشترشناسوندن میرزای بزرگ به خرج داده این به نوبه ی خودم تشکرمی کنم.هم چنین از آقای صحرایی .

سلام استادم لطفتان بیکران و ممنون از سرزدن تان سرتان افراز مهرتان افروز

ماسال دیارسبز شنبه 14 آذر 1394 ساعت 12:13 ق.ظ http://nabiyollahhaghighat.blogfa.com

اسم خیلی جالبی برای وبلاگتون انتخاب کرده این.آفتاویابه قول
بعضی ازدوستان آوتاو روشنی بخش این کره ی خاکی ماست وآوتاوه دیمه جایی که بتوان آفتاب روبهتروبیشتردیدوازآن خوبتراستفاده کرد.امیدوارم که"آوتاوه دیمه "ی شما همانند خله لون برصمیمیت ها ودوستی ها بیشترازپیش بیفزاید.

مهرافزون عزت زیاد رفیق زحمت کشیدید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد