سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

آموزش زبان مادری ، چرا؟

آموزش زبان مادری، چرا؟

عبدالرضا نواصری

تهیه کننده : رضا نعمتی کرفکوهی 
باوقوع انقلاب فرانسه در سال 1789 و دیگر انقلاب های بورژوازی در سراسر اروپا و لزوم تشکیل دولت-ملت در سرزمینهایی با جغرافیای سیاسی  مختلف در اروپا،مسئله زبان ملی به مثابه پایه ای برای وحدت و یگانگی ملی و دولت مردمی مطرح گردید به طوری که در فرانسه علیرغم وجود زبانهای محلی همچون برتانی-الزاسی و پرووانسی،زبان فرانسه که نخست گویش ایل - دو-فرانس بود توانست به عنوان زبان ملی فرانسه تبدیل گردد.
البته انتخاب این زبان به عنوان زبان ملی فرانسه نه به زور دستگاه حکومتی ناپلئون (به استثنای شرق کشور) بلکه به دلیل قابلیت‌های زبانی و فرهنگی و علمی آن بود که قبل از آن بزرگانی همچون دکارت – مونتنی – منتسکیو – ولتر و
 شاهکارهای ادبی – فرهنگی و علمی خود را با آن تولید کرده بودند.

لذا برتری زبان فرانسه با گویش ایل – دو – فرانس نسبت به زبان‌های دیگر به دلیل قدرت تولید و توان‌مندی آن در خلق شاهکارهای فرهنگی و علمی بود. هم چنان که زبان آلمانی پیش از آن که سیاست " خون و آهن " بیسمارک آلمان واحد را پدید آورد زبان کانت – ولف – لسینگ – شیلر و گوته بود. که پیشروان اندیشه و ادبیات مدرن آلمان‌اند.

فرا دستی فرهنگی زبان فرانسه و آلمانی در حقیقت دستاورد خالقان و آفرینندگان فرهنگ بود نه زور دولت‌ها.
اما در اوایل قرن نوزدهم با توجه به فرایند‌های ملت‌سازی و دولت‌سازی در کشور‌های جهان سوم و لزوم تشکیل دولت‌های ملی پس از خروج استعمار از آن‌ها امر یکسان سازی مفهوم ملت از طریق ایجاد زبان ملی واحد و به همراه تلقی یکسان از تاریخ و فرهنگ به خصوص در کشور‌های با تنوع قومی وزبانی با الهام از انقلاب فرانسه و آلمان دوره بیسمارک در دستور کار این دولت‌ها قرار گرفت و زبان ملی به عنوان یکی از عناصر وحدت بخش ملی مورد تاکید واقع گردید. و زبان‌های محلی را با فرایند‌های مختلف از جمله جلوگیری از آموزش و یا تکلم و نوشتن با آن‌ها تضعیف و یا بعضا حذف نمودند. تا هر گونه احساس تعلق محلی غیر ملی را نابود کرده باشند.
در این دولت‌ها رابطه زبان‌های محلی و قومی با زبان ملی به رابطه‌ای چالش برانگیز تبدیل گردید. به طوریکه هر گونه درخواست جهت آموزش زبان مادری در دولت‌های ملی (مخصوصا جهان سومی) با هدف تضعیف زبان ملی و گسست وحدت ملی تعبییر و تفسیر می‌گردید.
البته امروزه با تغییر شرایط جهانی – توسعه فناوری و تکنولوژی – گردش و انفجار اطلاعات و گسترش اینترنت و فضای مجازی و منزوی شدن ناسیونالیسم تنگ اندیشانه با تصور یکپارچگی ملی از نظر زبانی و فرهنگی در سراسر جهان زبان شناسان و فرهنگ شناسان ثابت نموده‌اند که اصولا تضادی بین آموزش زبان مادری و زبان ملی وجود ندارد. و دغدغه اینکه آموزش زبان مادری باعث ضربه زدن به آموزش زبان ملی می‌شود ناشی ازدیدگاه‌های سیاسی است تا یک امر زبان شناسانه یا فرهنگی.
 
هم چنانکه کشور سوئیس با سه زبان رسمی (آلمانی – فرانسوی – ایتالیایی) و کشور بلژیک با سه زبان رسمی (هلندی – فرانسوی – آلمانی) و سنگاپور با چهار زبان رسمی (چینی – مالایائی – تامیل – انگلیسی) و کانادا با دو زبان رسمی (فرانسوی و انگلیسی) وحدت ملی و سرزمینی خود را ذیل نظام‌های دمکراتیک حفظ نموده‌اند. و عملاً تنوع زبان جهت این کشورها مانع وحدت ملی آن‌ها نگردیده است.
بنابراین آنچه که تهدید کننده وحدت ملی و سرزمینی است عواملی از قبیل توسعه نامتوازن منطقه ای – گسترش فقر و عدم رشد اقتصادی - فقدان دمکراسی و آزادی – شکاف طبقاتی – عدم توزیع ثروت – فقدان عدالت – نابرابری در استفاده از فرصت‌هاو ضعیف بودن جامعه مدنی می‌باشد.
به طور مثال یوگسلاوی سابق با ترکیبی از قومیت‌های مختلف و چهار زبان قومی به دلیل حاکمیت متمرکز و اقتدارگرای حزب کمونیست در آن کشور و فقدان آزادی و دمکراسی و ضعف جامعه مدنی با وزیدن کمترین نسیم آزادی و فروپاشی اقتدارگرایی در آن و با باز تولید گفتمان‌های هویتی نژادگرا از سوی اکثریت صرب عملاً به پنج کشور و یا شوروی سابق به پانزده دولت قومی تقسیم گردیدند -که علت گسست وحدت ملی و سرزمینی در این کشورها نه احیای زبان مادری و فرهنگ قومی بود که اتفاقاً در این کشورها به دلیل ایدئولوژی مارکسیسم – لننیسم فرهنگ قومی و زبانی اقوام بسیار مورد توجه بود - بلکه حاکمیت‌های اقتدار گرای تحت رهبری حزب کمونیست در آن کشورها با فقدان آزادی و دمکراسی و توسعه نامتوازن مناطق و فقدان گردش قدرت و عدم مشارکت مردم در ساخت سیاسی مسیر را برای فروپاشی وحدت ملی و سرزمینی خود هموار نمودند.

البته نباید این واقعیت را نادیده گرفت در جوامعی که فرهنگ و عادات دمکراتیک از قبیل تساهل – ترغیبسازگاری - تکثر گرایی و حقوق شهروندی در آن شکل نگرفته باشد سیاست‌های تنوع گرایی فرهنگی در این نوع جوامع در صورتیکه بر زمینه ای از فقر – محرومیتتبعیض و بی عدالتی همراه باشد میتواند مورد سوء استفاده جریان‌های قدرت طلب و افزاطی قرار گیرد. و باعث سست شدن همبستگی ملی در این جوامع شود.
دولت‌های ملی در این کشورها باید ضمن پذیرش تنوع فرهنگی و گوناگونی قومی با رفع محرومیت‌های منطقه ای از طریق رشد اقتصادی و گسترش فرهنگ دمکراتیک مسیر را برای تبدیل آن‌ها به شهروندانی برابر باید فراهم کنند
همچنین خود اقوام باید بدانند بهترین راه برای به رسمیت شناخته شدن و مورد توجه قرار گرفتن، شرکت فعال در توسعه کل جامعه است. اگر گروهی چنین سهمی در ساخت جامعه به عهده گیرد و نقاط قوت و ویژگی‌های فرهنگی و قومی خود را بروز دهد هیچ کس قادر به سرکوب و در حاشیه قرار دادن آن گروه نخواهد بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در سال 57 و تاکید حاکمیت اسلامی بر دو وجه تمدن ایرانی و اسلامی به عنوان هویت مشترک ایرانیان و همچنین نقش زبان فارسی به عنوان مهمترین فصل مشترک ملت ایران و ملیت ایرانی و اهمیت آن به مثابه زبان ملی مشترک جهت انجام کارکردهای اقتصادی – اداری – سیاسی – نظامی آموزشی و حقوقی در دولت ملی خوشبختانه بر اساس اصل 15 و 19 قانون اساسی گوناگونی قومی و زبانی ملت ایران هم مورد توجه قرار گرفته است. که وجود این دو اصل در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ظرفیت رشد و اعتلای هر سه زبان مادری و ملی و جهانی را در کشور از طریق آموزش پدید اورده است.

با آغاز به کار دولت تدبیر و امید به ریاست جناب آقای روحانی و رأی بالای ایشان در مناطق قومی بحث آموزش زبان مادری از طریق دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در مناطق قومی کشور بر اساس ظرفیت‌های قانون اساسی مطرح گردید. که متاسفانه در همان گام اول با مخالفت تعدادی از اعضای فرهیخته و دانشمند فرهنگستان زبان و ادب فارسی روبرو شد. مخالفتی که بیشتر ریشه در ذهنیت‌های آشوب‌های اوایل انقلاب در مناطق قومی کشور داشت تا مخالفت از موضع زبان‌شناسانه و فرهنگی و واقعیت‌های امروز دنیای مدرن که تکثر فرهنگی را پذیرا گشته است.

ظاهرا این طرز تفکر نوعی تفکر وارداتی است که از خارج به ایران آمده است. قبل از این در هندوستان نیز این مسئله توسط انگلستان تجربه شد و امروز هم انگلستان و کشورهای شمالی ما هستند که می‌خواهند این مسئله را به ایران وارد کنندکه دولت باید از مداخله مستقیم در آموزش زبان‌های محلی و بومی خودداری کند.  ما زبان معیاری داریم که زبان رسمی ما است اگر دولت بخواهد آن را فراموش کند و به حوزه زبان‌های محلی وارد شود کار ما زار است.
لذا ضمن درک نگرانی دو عضو محترم فرهنگستان زبان و ادب فارسی درخصوص حفظ وحدت ملی و زبانی باید گفت: وجود یک زبان مشترک بین اقوام مختلف تنها دلیل وحدت ملی وسیاسی نیست.
به طور مثال در ایتالیا از اواخر دوره رنسانس زبان مشترک و واحدی وجود داشت ولی وحدت سیاسی آن کشور فقط در سده نوزدهم میسر شد. و یا در کشورمان با وجود آن که در طول تاریخ زبان رسمی وجود نداشته و غالبا زبان دربار حاکم با زبان مردم عادی متفاوت بوده وحدت ملی با قبول سرنوشت مشترک و آگاهی جمعی تا به امروز پایدار مانده است
.


بنابراین همان طور که اعتلا و رشد ادبیات ایرانی و زبان فارسی نتیجه تلاش تاریخی همه اقوام ایرانی است. و وجود یک زبان ملی مشترک توانا به لحاظ علمی و فرهنگی به رشد اندیشه و فرهنگ در میان همه‌ی اقوام ایرانی یاری خواهد کرد و از جمله به رشد زبان‌های محلی و بومی، از طرفی عدم آموزش زبان مادری و محلی اقوام باعث تخریب آن‌ها و مانع رشد فر هنگی افراد می‌گردد. و اشخاص را به سمت زبان شفاهی با حداقلی از واژگان سوق می‌دهد. که این امر خود را در ناتوان بودن افراد در سخن گفتن و نوشتن و تفکر به شیوه ای علمی و فرهنگی نشان می‌دهد.

نظرات 19 + ارسال نظر
خط نسخ ایرانی جمعه 3 مهر 1394 ساعت 11:49 ق.ظ http://abadgarkh.blogfa.com

با سلام
ابو علی سینا دانشمند بزرگ ایرانی جهت نوشتن کتاب قانون از چند زبان بومی رایج در ایران کمک گرفت.او از واژگان ترکی ، لری و کردی نیز سود جست.
چه بسا در میان انبوه واژگان بومی و محلی ایران به کلمات و اصطلاحاتی بر خوریم که از بار علمی برخوردار بوده و معادل فارسی نداشته و کسی به فکر آنها نباشد.
درود بر شما

سلام استاد .
با دانستنی های شما همواره از ندانسته هایم میکاهم .
درود برشمای فرهیخته

سیدیعقوب آل شفیعی جمعه 3 مهر 1394 ساعت 04:41 ب.ظ http://aleshafie.blogfa.com

والله آنچه در عصر ظهور اسلام سپس بدست گرفتن قدرت توسط پیامبر در مدینه ردیابی می شود ایشان تنوع مذاهب و اقوام را پذیرفته بودند که فلسفه دریافت جزیه (مفصل آن در این جا نمی گنجد)را می توان نوعی الزام ایشان و اسلام به پذیرش تنوع مذهب و اقوام دانست.
حکومت های اروپایی دارای سه مولفه از 200سال قبل از امضای مشروطه در ایران شامل1_مشروعیت به تعبیر دینی پیش شرط_
2_اقتدار
3_توانمندی
بوده اند که کشورهای جهان سوم غالبا تهی از آن مولفه ها می باشند.

سیدجان متشکرم از مطلب آگاهی بخش شما و ممنونم از حضورتان

انایوردم ایران سرای امید چهارشنبه 8 مهر 1394 ساعت 10:16 ب.ظ http://khotbehsara.mihanblog.com

سلام فعالیت شما ازبس کم شده که ادم دلش می مخواهدبگوید خسته نیاشید اما رویش نمی شود

سلام دوست خوب .
اینروزها شرمنده دوستان هستم ان شاءالله خدمت میرسم

ماسال دیارسبز چهارشنبه 8 مهر 1394 ساعت 10:31 ب.ظ http://nabiyollahhaghighat.blogfa.com

سلام
هرزمان مسایل فرهنگی به سیاست آغشته شدچیزی که از آن به دست آمد هم مخرب سیاست بود وهم نابود کننده ی فرهنگ. بعضی ازسیاسیون به غلط فکرمی کنند که هرکس از فرهنگ حرف بزندمی خواهد در مسایل سیاسی دخالت کندوبعضی از آدمای فرهنگی با مطرح کردن مسایل فرهنگی در واقع می خواهند به اغراض سیاسی خودشان برسند.تا این دو گروه درجامعه وجود دارند مسایل فرهنگی آن طور که باید پیشرفت نمی کند

سلام استاد . حرف حق جواب ندارد و کاملا با جنابعالی همنظرم . ازاینکه به فرهنگسرای محقرانه ما سر زدید زین بابت متشکرم مهرتان جاوید اندیشه تان تابناک

هانیه حسن زاده سه‌شنبه 14 مهر 1394 ساعت 02:34 ق.ظ http://haniye.cf

خسته باشید
چرا به انجمن سر نمی زنید؟
مشتاقیم به پریسکه هایتان...

زنده باشید
اینروزها همش در سیروسفرو رفت وآمد به شمال و پرداختن به امور کار باغداری و کشاورزی در روستا هستم متاسفانه فرصت و وقت کم می آورم . سرفرصت در خدمت دوستان خواهم بود. عزت زیاد خواخورزا

کوکو تی تی(زلیخاصبا) چهارشنبه 15 مهر 1394 ساعت 05:38 ب.ظ http://zoleykhasaba.blogsky.com

زبان مادری زیبا ترین اوای خوش نوازی است که کودک با او به ارامش می رسد

درود بربانوی شعروسخن ماسال

فروزنده شنبه 18 مهر 1394 ساعت 03:42 ب.ظ http://forouzesh.mihanblog.com

سلام
وقت بخیر !
اینه رسم خواهر داری ؟

سلام باجی ، شرمنده ام اگر کوتاهی از طرف بنده اینروزها نسبت به دوستان و برادران و خواهرانم صورت میگیرید . ولی باور بفرمایید من همواره درکنار آنان خواهم بود ولی اینروزها خیلی کم مجال و کم فرصت هستم و حتی مجال پست عوض کردن هم ندارم گاهی برای انجام امور کشاورزی و باغداری میروم شمال و درآنجا دور از کامپیوتر و انترنت هستم . از این بابت دوستان باید مرا ببخشند. عزت تان زیادمهرتان افزون

جغرافیا از نو جمعه 24 مهر 1394 ساعت 01:28 ق.ظ http://geotabz.mihanblog.com/

سلام و درود بر استاد ارجمند، جناب آقای نعمتی کرفکوهی.
مقاله خوب و بسیط شما را در مورد زبان های ملی و محلی به دقت مطالعه کردم. به زیبایی هر چه تمام تر به این موضوع پرداخته اید. آن چنان با ادله و منطق در این مورد سخن گفته اید که کوچک ترین عیب و ایرادی بر این مقوله نمی توان گرفت.
به خوبی اشاره کرده اید که علت اصلی اختلافات یک کشور و ملت، از عدم تقسیم امکانات رفاهی، اصول فرهنگی، آزادی در عمل به مسایل قومی و محلی و... می باشد نه تعدد زبان های محلی و قوی. با مثال های خوب و جامایه از سایر ملل قوم نشین که اکنون به چند و چندین کشور دیگر تبدیل شده اند، ثابت کرده اید که عامل اصلی اختلافات تفاوت قومی و زبانی نبوده است. بلکه عامل اقتصادی و اجتماعی و نابرابرهایی موجود در این عوامل، مسبب اصلی اختلاف و تجزیه کشورها بوده است.
پرداختن و توجه کردن به مسایل قومی و محلی نه تنها تهدیدی بر حاکمیت ملی نیست بلکه ضامن استحکام ساختاری مسایل ملی و امنیتی است. زیرا احترام متقابل به هویت های قومی و محلی، احترام همه اقوام به مسایل ملی و کشوری را به همراه دارد.
از نظر سازمان ملل و شاخه مربوط به مسایل فرهنگی و علمی آن(یونسکو) حفظ و حراست از فرهنگ های قومی و محلی، امری زیبا و ضروری می باشد. زبان یکی از عناصر مهم این فرهنگ است و این سازمان علاقه شدیدی به حفظ زبان های زنده دنیا دارد...
هنر آن است که زبان های محلی و قومی احیا شده و قوی تر باشند. زیرا غنای زبان ملی کشورها در گروه زبان های قومی و محلی قوی است. در غیر این صورت نمی توان زبان ملی و رسمی کشورها را از گزند تخریب و انحطاط به دور ساخت.
بیش از این در توان قلم و اندک سوادم نیست که در مورد شخصیت ارزشمند و مکتوبات گرانبهای شما استاد برزگوار قلم فرسایی کنم و حق مطلب را ادا نمایم. زیرا:
آن چنان موضوع را موشکافانه و دقیق مورد تجزیه و تحلیل فرموده اید که هیچ نوع شبهه و ایرادی در آن نمی توان یافت. به قدری غنی و جانمایه نوشته اید که جزء تحسین کردن، سخنی باقی نمی ماند. بی نقص، محکم و قرا قلم فرسایی نموده اید.
از نوشته ها و استدلال های ناب و زیبای تان،آنچنان این شاگرد حقیر فیض برد و بهره مند که از خوشحالی در خویشتنش نمی گنجد. عمرتان پر برکت و طولانی و شیر مادر مکرمه تان حلال و حلال باشد.

جناب حاجی میرزایی عزیز خیلی خوش آمدی واز اینهمه ابراز لطف نسبت به بنده احساس شرمساری میکنم. حقیقت امر این بود که بخاطر اینهمه ابراز لطفتان به بنده ی بیسواد با خجالت تمام این متن رسا و زیبایتان را منتشر میکنم . چرا که تمام اینهمه تحسینات جنابعالی برمیگردد به جناب استاد نواصری که نویسنده مقاله ایشانند وبنده هم مثل جنابعالی این مقاله را پسندیده ام و منتشرش نموده ام. تنها مایه ی خرسندی بنده از لطف جنابعالی اینه که خیلی باهم همنظرهستیم و جهتگیری فکری و فرهنگیمان همانند هم اندولی دانش بنده هرگز به گرد پای شما هم نمی رسد واز اینکه مرا استاد خطاب نموده اید این کلمه را خق خودم نمیدانم . سپاسگزارم از حضور گرانسنگ جنابعالی. مهرتان بیکران.

جغرافیا از نو یکشنبه 26 مهر 1394 ساعت 12:17 ق.ظ http://geotabz.mihanblog.com/

سلام و درود فراوان دیگر باره بر محضر استاد سخن جناب نعمتی کرفکوهی
برادر و هموطن عزیزم، جایگاه انسان های فهیم و با صداقتی همچو شما عزیز، فراتر از استادی و فرزانگی است. این همه صداقت و افتخار به زادگاه و ملیت محلی و ملی در وجود شما نشان از شخصیت والای شما عزیز است.
ضمن سپاس از جناب آقای نواصری و نوشته های ارزشمند ایشان، باید اعتراف نمایم که تک تک جملات و کلمات این مقاله در وجود پر برکت شما بخوبی نمایان است و بیان می دارد که همه نوشته ها از وجودتان تلالو می یابند.
همین که این مطالب را منتشر فرمودین، گواهی می دهد، شما خود استاد مسلم سخن و کلام زیبا و گرانسنگ هستید. به این انتخاب زیبا و قابل تحسین تان باید هزاران تبریک گفت و بر وجود نازنین تان دعای فراوان بر درگه خداوندگارهستی برد و استدعای سلامتی و تندرستی را بر شما و خانواده پرمهرتان خواستار شد.

سخن آخر اینکه؛ قدر زر را زرگر می داند و می شناسد. شما همان زرگر سخن شناس بی بدیل هستند. وجود طلایی تان از گزند تمام بلایا به دور باد. ان شاء الله

سلام استاد
یقینا آنچه را که به حقیر نسبت میدهید در وجود مبارک شما متجلی است. مهرتان بیکران

کوکو تی تی(زلیخاصبا) یکشنبه 26 مهر 1394 ساعت 12:11 ب.ظ http://zoleykhasaba.blogsky.com

جناب نعمتی شهادت امام حسین(ع )وایام محرم را خدمت شما تسلیت عرض میکنم و امیدوارم آزادگی در راه حق وحقیقت سرمشق ازادگان همواره باشد

سلام بانوی فرهیخته ی دیار ماسال
ایام بر شما نیز تسلیت باد.ممنون از مهر خواهرانه ی جنابعالی که همواره شامل حال حقیر بوده است.

معلم چهارشنبه 29 مهر 1394 ساعت 03:13 ب.ظ

با سلام و تشکر از انتشار مطالب مفید و به روز
من علاقمند به مطالعه مقالات این نویسنده هستم و مقالات جدید ایشان را پیگیرم . جدید ترین مقاله ایشان با عنوان خود شیفتگی تاریخی ایرانیان ،به آدرس زیر رابه شما استاد گرامی پیشنهاد میکنم.

http://fararu.com/fa/news/250360/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4%DB%8C%D9%81%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86

سلام ممنونم

معلم دوشنبه 4 آبان 1394 ساعت 12:54 ب.ظ

با سلام
متن کامل مقاله خود شیفتگی تاریخی ما ایرانیان در سایت بروال به آدرس زیر موجود است.
http://borwall.com/
در سایت فرا رو نسخه خلاصه مقاله موجود می باشد.

سلام استاد ممنون از ارسال مقاله
انشاالله سر فرصت مطالعه اش خواهم کردودر صورت لزوم در این وبلاگ منتشر میگردد

سیدیعقوب آل شفیعی سه‌شنبه 5 آبان 1394 ساعت 10:45 ق.ظ http://aleshafie.blogfa.com

ممنون از لطف شما.

عزت زیاد

فروزنده جمعه 8 آبان 1394 ساعت 02:17 ب.ظ http://forouzesh.mihanblog.com

سلام برآقا رضا
آمدم برای عرض ادب و احوالپرسی ..
امیدوارم شاد شاد باشین

سلام از بنده ، لطف دارید خواهر

کاظم جمعه 8 آبان 1394 ساعت 04:52 ب.ظ

سلام و خداقوت
جالب بود مقاله تان

سلام ممنون

ویژه شاندرمن یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 02:32 ب.ظ

سلام
پیله برا
واقعا حرف دل همه را زده اید. سپاس بیکران

درود تالشی نازه زوئه

اسماعیل طالع پور یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 07:48 ب.ظ

سلام و عرض ارادت محضر دوشت عزیز و فرهیخته ام جناب استاد نعمتی بزرگوار مطالب زیبایتا را خواندم و به اندازه سواد الکمم بهره جستم امید وارم قلمتا همیشه سبز و پایدار باشد ان شا الله

سلام ممنون دوست خوبم

نیک نهاد یکشنبه 17 آبان 1394 ساعت 10:06 ق.ظ http://taleshstan.ir/

دوست بسیار ارجمندم جناب نعمتی عزیز
سلام . مطالب و پست های زیبایتان که همیشه تاکید بر فرهنگ و اصالت مردم ایران به ویژه تالش و معنویت در وجود انسان هاو اندیشه های والای انسانی دارد ، بسیار برایم خوشایند است ضمن تقدیرازتلاشهای ارزشمندتان خالصانه ترین سپاسهای قلبی خودرابه پاس مهروبزرگواری که نسبت به حقیر دارید تقدیم می نمایم .امیدوارم به دلیل گرفتاری های شخصی که دارم وبه سبب آن کمتر به خانه مجازی دوستان سرزدم مارا ببخشید .

درود دوست ارجمند وگرامی ام . عزت زیاد

مجتبی نورانی جمعه 22 آبان 1394 ساعت 12:43 ق.ظ http://www.mnshahed1979.mihanblog.com

احسنت.....بسیارزیباومفید.

ممنون درود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد