سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

نوازش نیلوفرانه (استاد حقیقت ماسالی)

نوازش نیلوفرانه!

http://s3.picofile.com/file/8199193984/nabiyollahhaghighat.jpg
شاعر غزل سرای دیار سبز ماسال، استاد نبی الله حقیقت ماسالی
                      
گاهی اگرهمچو آب روان رودخانه بخواهی خیلی زلال باشی و سنگهای کف رودخانه ات نمایان گردند،هستند کسانیکه از زلالیت تو فقط سنگهای کف روخانه ات را میبینند وگاهی هم شاید هوس نمایند یکی دوتا از آن سنگها را بردارند و محکم بکوبند بر پیشانیت که اصلا نفهمی از کجا آمده.
چرا میزند آخه سادگی و بی آلایش بودن تو مگر آسیبی به کسی وارد میکند؟! نه آسیب وارد نمیکند ولی او میدانی چه فکری میکند؟ او فکر میکند اگرتو اینگونه باشی در دل مردم جایی میگیری و او که نمیخواهد اینگونه باشد یا نمی تواند باشد، خودش را در میان مردم تنها می یابد و فکر میکند تو جایش را در دل مردم به ناحق اشغال کرده ای!
یعنی حتی به سادگی تو هم بخل می ورزد!

ولی اگر از سادگی و بی آلایشی تو سوء استفاده کردند و سنگی به سرت کوبیدند، از من نه از شاعر بزرگ فومنی شیون اگه بخواهی بشنوی به گیلکی به تو میگه :
اگه بشکستنه تی سر نوخور غم/ همیشک سنگخوری نه میوه داره!

اگر سرت را هم شکستن غمگین مشو، چون سنگ خوردن مخصوص درخت میوه است. همین سادگی و شفافیت تو هم میوه ای است از درخت اخلاص،آری اخلاص اخلاص اخلاص.
که اگر اخلاص نباشد مکر است وحتی کارنیک تو هم بدون اخلاص هیچ است. مخلص که باشی مثل همین دوست مخلص و بی ریای ما ،شاعر غزلسرای دیار ماسال ، خالق منظومه زیبای نیلوفرانه ، (که اگر نیلوفرانه اش را بخوانی گویی حافظ شیراز اینبار سر از ماسال درآورده)  جناب استاد نبی الله حقیقت ماسالی ، دوست مخلص را به راحتی خواهی شناخت و او را نوازش نیلوفرانه خواهی داد چنانکه حقیقت،در باب این حقیر ، اینگونه بنده نوازی نموده است .به قول مولانا :دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد......

http://s4.picofile.com/file/8173374876/a_127_.jpg
...و اینبار تو هستی در زیر بارش نیلوفرانه او که حیف است چتر برسرکشی تا خیس باران نیلوفرانه باطراوتش نگردی.

(برای آقای نعمتی کرفکوهی عزیز)

صاف وپاکی مثل شبنم

تو زلالی هم چو چشمه

قلب پاکت آینه

اندیشه ات صاف و زلال است.

ای جوان مرد رئوف و مهربان

طبع پاکت را ستایش می کنم

در نگاهت آشیان دارد صفا و مهربانی

بی گمان همسایه ی دیوار به دیوار نسیمی

هم نشین سبزه و دشت و دمن

هم نوا با نغمه ی شاد پرستوهای عاشق

تالشی مرد صمیمی

شاعرشعر و شعور

پشت پرچین خیالت

باغی از گل های داوودی وزنبق

دشتی از آلاله های عاشقی است.

چینه های هم نشینی با تو کوتاه

مهر و دوستی اولین حرف الفبای وجودت

من که سر می آورم در پیشگاه سادگی هایت فرود

سادگی هایی زجنس آینه،شفاف وصاف

بی غبار کینه وبخل و حسد

سادگی هایی زجنس دوستی های پاک

سادگی هایی زجنس غنچه های نوشکفته

پرزعطر مهربانی

بی گمان تو آشنای رویش سبز بهاری

بی گمان همراز جنگل های بکری

توخبر داری ز راز سربلندی درختان سترگ

وز نوازش های خورشید بر تن عریان جنگل

ای گریزان ازشلوغی های شهر و

سرخوش از زیبایی های بی مثال روستایت

طبع پاکت را ستایش می کنم.

نظرات 25 + ارسال نظر
فروزنده شنبه 20 تیر 1394 ساعت 12:12 ب.ظ http://forouzesh.mihanblog.com

سلسله ی موی دوست حلقه ی دام بلاست
هرکه در این حلقه نیست فارق از این ماجراست ..


سلام بر دوست
سلام بر مهر دوست
و سلام بر دنیای همدلی
دنیایی که باید چشم دل داشت تا آن را دید
گوش دل داشت تا نغمه ی کویش را شنید ..
صفا و صداقت دوستی تان را می ستایم و وظیفه ی خود میدانم که افتخار کنم به درایت و خوش کلامی همکار فرهنگی ام جناب آقای حقیقت از دیار زیبای ماسال !
الهی تا قیامت زنده باشید و از باهم بودنتان لذت ببرید

سلام. شادزی مهرافزون خدانگهدارتان

با سلام و ابراز ارادت
بسیار زیباست
بنده همواره به و بلاگ های برادران تالشی سر می زنم و از اینکه در راستای بالندگی و پویایی حرکت می کنند شادمانم و اگر مدتیست که کامنت نمی گذارم به خاطر انست که برادران تالشی فعال در عرصه مجازی ما تورک ها ی ایرانی را برادران ناتنی و یا شاید هم گاها و برخا میهمان های ناخوانده می دانند و انگار نه انگار که اکثریت ساکنان سرزمین تالش را تورک ها و تورک زبانها تشکیل می دهندولذا نمی خواهم ارامش کاربران عزیز این وبلاگ ها خدشه دار شودچه توان کزد تورک های عثمانی برادران کورد ما را تورک های کوهستانی می نامندو با اهریمن ترین دشمنان جامعه بشزی یعنی داعش برا ی سرکوبی انان متحد می شوندو برخی نیز ما تورک های ایران را پارس های تورک زبان یا للعحب !!
احیای زبانهای مادری اقوام ایرانی درد مشترک است درد مشترک را فریاد کنیم

سلام ممنون از لطف شما. بنده معتقدم باید به ایرانیت و اسلامیت اندیشید و همچنین جمله آخرمطلبتان ،احیای زبانهای مادری اقوام ایرانی درد مشترک است درد مشترک را فریاد کنیم .هرکس هرکجا زاده شده رشد کرده هویت پیدا کرده آنجا وطن اوست خواه تالشی در آذربایجان متولد شده باشه،خواه ترکی در گیلان . چوخ ممنون

انارک یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 04:01 ب.ظ http://anarakesorkh.blogsky.com

اینکه این سادگی به آدم ضربه میزنه جای خود...
اما امیدوارم آدم دوستانی رو هم داشته که این سادگی رو درک کنن و بفهمن... وهمه سنگ پرتاب کن نباشن...


و خوش به حال شما دو دوست خوب و هنرمند...

مهرتان افزون ممنون از سرزدنتون.
خدمتتان عرض نمایم ،سادگی به مفهوم ساده لویی اگر باشد بیش از اینکه دیگران به آدمی ضربه بزنندخود آدم ضارب اصلی خودش میشود. منظور متن سادگی درمقابل تجملات و اشرافیت اندیشی ،سادگی در مقابل تفکر خودرا برتر دیدن و کبر ورزیدن وهمان متواضع وفروتن بودن است . بی دبدبه و کبکبه بودن است ونه فقط در ظاهر بلکه در باطن انسان باید باشد. این است که قرآن میفرماید روی زمین با غرور راه نروید...
وباز خیلی خیلی ممنون از حضور تان وبیان نظرتان

نیک نهاد یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 04:50 ب.ظ http://taleshstan.ir/

درود برشما جناب نعمتی

سروده شاعر عزیز تالش جناب حقیقت در وصف شما ودوست شاعرش ستودنی است .خداوند هردووجودتان را سلامت ودلخوش بدارد تا از دلنوشته های شعری شما به ویژه به زبان تالشی لذت بریم

درودبه استاد نیکنهادِ نیکمرامِ نیک صفتِ نیک اندیش.
همواره درکنارتان خله لون را خواهید داشت .
زنده باد تمام زبانهای مادری اقوام ایرانی مخصوصا زبان تالشی

کوکو تی تی(زلیخاصبا) یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 05:22 ب.ظ

سلام برادر بزرگوار اقای نعمتی امیدوارم که سلامت باشید واین پیام مرا دریافت کنید چون همانطوریکه در جریان هستید متأسفانه وبلاگم در بلاگفا با تمام مطالبکه دران به اشتراک گذاشته بودم از دسترسم خارج وحذف شد و حالا در این وبلاگ منتها بهمان اسم قبلی دارم فعالیت میکنم ولی خیلی دلسرد شدم واز انهمه زحمتی که کشیدم به هرحال بگذریم وامیدوارم برادرم آقای حقیقت ودیگر دوستان نیز از من خبری بگیرند با سپاسوخدا نگهدار

سلام حیف شد نمیدانستم وبلاگتون پاک شده ایکاش کپی مطالب را در کامپیوتر تان بایگانی میکردید

آقای نعمتی گرانقدر امیدوارم پیاممرا دریافت کرده وادرس دیگر دوستان را به اطلاع من برسانید سپاس گزارم

با مشکلی که برای بلاگفا پیش آمد با خیلی از دوستان ارتباط مان قطع شد من فعلا با همان دوستانی مرتبطم که در پیوندهای خله لون نام و آدرسشان هست . چشم اگر دوستی یافت گردید کوکوتیتی را در جریان خواهم گذاشت

سخنی با برادربزرگوارم اقای حقیقت در باره دلنوشته اش نوازش نیلوفرانه راستش را بخواهید من برای این نوشته گریه کردم واگر این را به صراحت گفتم از من خرده نگیرید چون همان زلالی وجود وصداقتم را بیان میکند که در این مدت واقعا بادوست به ره دوست برفتم لیک صدق وصفایم شده باطل من از بازیهای مجازی وزبان بازیها هم بیزارم وهم نمیدانم وهمهرا چون خودمیبینم ومیدانم واین است که تمام نوشته هایم در وبلاگهایی پرکنده شده حتا بی انصافها یادی هم از من نکردند
خدا نگهدارتان باشد

سلام خواهر بانوصبا شاعرپراحساس دیارسبز ماسال. بعداز مدتها تشریف فرمایی آن بانوی فرزانه را به سرای محقرانه خود به شماخوش آمد میگویم. بقول ما تالشها ( شومه پا بی آهینه حلقه تاو آدوئه !). بسته شدن بلاگفا خیلی از دوستان را ازهم دورساخت و خودشاهد بودید که خله لون همواره یک روز در میان در وبلاگ کوکوتی تی حضورداشت . وبلاگ تازه ی شما را در سایت جناب نیکنهاد دیدم ولی ظاهرا مراجعه کننده کم داشتید. نمی دانم با کدام دوست در ره دوست پانهادید و صدق و صفای شما باطل انگاشته شده ؟ زبان بازی را با سحن دل دراین سالهای پراز تجربه به راحتی میتوان تشخیص داد. کدام بی انصاف یادی از شما نکرد؟ . اگر وبلاگ بلاگفایتان را حذف نکرده اید مطالب را انتقال دهید همانجا چون با این وبلاگ مراجعه کنندگان شما دیر شمارا می یابند.
امیدوارم از برادر کوچکتان ذره ای ناراحتی به دل نداشته باشید. خله لون با تالشان ودر کنار تالشان خواهد بود زبان تالشی بخشی از هویت ماست وما باید همچنان پاسدار این فرهنگ قومی و بومی خود باشیم.
خیلی خوشحالم که بعاداز مدتها شمای فرهیخته را دراینجا میبینم .
شاد زی مهر افزون خدا نگهدارتان. سقه جان و دیل خشی بداری خردخالینه

سعید موسی پور یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 06:52 ب.ظ

سلام
در پاسخ به وبلاگ آقای قارانقوش باید بگویم من یک دورگه ترک و تالشم،از هر دو سو افتخار میکنم که یک ترکم و یک تالش میزان برابری هر دو یکی است،نه یک ترک از من چیزی بسیار به ارث برده نه یک تالش بیش،پس ما به نظرات حضرتعالی نیاز داریم برای پویایی بهتر افکارمان جدا از هر دین و آیینی و ملیت و مذهبی،اینجا سرای یک دلی است هر کس هم دل و هم درد است بسم ا...
ما را به جهان یک دم از این خوش تر نیست...

سلام خوش آمدی آقای موسی پور عزیز
راستش من خودم با هر دوی شما اندکی مشکل دارم اینکه ایشان وبلاک دارند و نام واقعی ندارند و اینکه شما نام واقعی دارد و وبلاگ ندارید. تازه فهمیدم شما هم ترک و هم تالش اید خیلی خوشوقتم .

جغ رافیا یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 08:19 ب.ظ http://geotabz.mihanblog.com/

سلام دوست و استاد سخن جناب نعمتی عزیز

چه نیک شاعر خوش ذوق و وصال از دیار ماسال، وصف شما را در آئینه احساس به حق به تصویر کشیده اند.
همین دشت احساس تون پر از گل های داوودی و زنبق ها به اضافه گل های عطر آگین بهاری باشد. سبز همچون جنگل های انبوه هیرگانی، با طراوات همانند نرم باران صبحگاهی، ناز و پر از لطف مثل آب زلال رودخانه های کوهستان های تالش، نو گل و همیشه شاد همآورد شکوفه ها مست بهاران باشید. یاشا.

سلام - شاد زی مهر افزون لطفتان جاودان خدا نگهدارتان

جغ رافیا یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 08:22 ب.ظ http://geotabz.mihanblog.com/

سلام جناب نعمتی گل

از طرف شما دو سبدی پر از عاطفه بر وب بنده هدیه رسیده است که هر دو را با اندک ذوق و احساسم آذین بستم و با جواب در پست ها مربوطه، تایید و نمایش داده ام. احساس بزرگان همیشه در دل ما جایگاه بلندی دارد. یاشا.

سلام - انوشه باشی رفیق
ماشاءالله دراین متن ادبی بدیع و بی بدیل شما، حقیرژولیده حال در آن نمی گنجد

مجتبی نورانی یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 10:47 ب.ظ http://www.mnshahed1979.mihanblog.com

سلام جناب نعمتی بزرگوار.پاسخ نقدشمارادرقسمت نظرات همان پریسکه درانجمن گیلان داده ام.ممنون.
شمشیرشیطان شکافت
دریایی را
که عصای دست بشربود.

سلام . بزرگواری از خودتان است . ممنونِ دوست خوبم هستم . نقد نبود تعجبی سوال برانگیز بود از دریای مواج ادب و اندیشه ی بلندو رسای شما .سوال برای تفهیم هرچه بهتر بعضی از اذهان مثل ذهن بنده ی بیسواد لازم است. مانا باشید

سعید موسی پور دوشنبه 22 تیر 1394 ساعت 12:44 ق.ظ

سلامی دوباره
در مورد اینکه بنده وبلاگی ندارم قبلا هم پاسخ دادم،خیر ندارم منی که دیگر سن و سالی را گذرانده ام و از نظر بینایی هم مشکل دارم با کلی سعی و خطا همین چند خط را می نویسم،نمی دانم چرا از من مرجع و مسیری می خواهید ولی نیک می دانم باید خبری باشد که هر از جند گاهی که از کوچه تان میگذریم این سوال تکرار می شود و در پاسخ با نظراتم از من وبلاگ می خواهید،خیر جوان رعنا من حقیر نه سایت دارم نه وبلاگ دارم فقط خودم هستم یک کامپیوتر دهه هشتاد که یاریم می کند،اگر می خواهید کپی شناسنامه ام را هم برایتان پست کنم و به آقای قارانقوش هم بگویم برای شما اینکار را انجام دهند!!

بازسلام
کجای کاری عزیزم جوان رعنا کجا بود؟ خدا پدرت را بیامرزد، منهم دو عینکی شده ام .یکی برای نزدیک بینی دیگری برای دوربینی ام .در سن 53 سالگی های های ما به اتمام رسیده فقط وای وای ما مانده.
اگر یکبار از کوچه ات گذشتم سلامی دادم و رد شدم و دفعه بعد نیزگذرنمودم بعدازسلام خوش وبشی نمودم و کلامی ردوبدل نمودم و باز وباز وباز ... عاقبت ازمن خواهی پرسید اسمت چیست خانه ات کجاست . دردنیای مجازی وبلاگ نویسی خانه ی ما همان وبسایت است .
یه چیزی بگم شاید بهت بربخورد ولی نه نباید بربخورد ، گویند مهمانی اگر خوب است یک شب خانه ی من یک شب خانه ی تو !! یک صفحه ای در اینترنت تهیه کردن که کاری ندارد. بیا از این خانه بدوشی در بیا آخه ما هم میخواهیم بیاییم شب نشینی خانه تان. البته این را هم بگم چون صحبت از کم بینایی ات نمودی همین امروز رفته ام یک عینک قسطی بجان هر دوی مان 160000 تومان که قرارشد ماهیانه 50000 تومان بپردازم البته 10000 تومانش راهم از پیش داده ام ها. دوره بازنشستگی است و پیرسری را درحال گذرانیم.آن عکس من مال 10 سال قبلمه.
ضمنا اینکه گویی خبری باشد....! این از آن حرفهاست ها ! سایه نشینان را از اینگونه سخن باشد فراوان.

هانیه دوشنبه 22 تیر 1394 ساعت 06:26 ب.ظ

درود بر جناب نعمتی عزیز و
درود بر جناب حقیقت گرامی

درود برشما فرهنگی فرهیخته ی فومنات . ممنون از اینکه سرزدید

کاظم از هوانیروز تهران چهارشنبه 24 تیر 1394 ساعت 02:43 ب.ظ

سلام جناب کرفکوهی گرامی
خیلی خرسندم که باز سعادتی نسیبم شد تا از مطالب پر مغز و پر محتوای وبلاگ شما بهره بگیرم.
و اینرا به شما بگویم که خوش به سعادتتان که دوستانی امثال جناب حقیقت ماسالی را در کنارتان دارید.
دوست شناسی هنری است که در سرشت هرکسی نمیتوان یافت و از این اشعار متین و روحنواز جناب حقیقت آنچه من درک میکنم قلب رئوف ایشان است که سراسر لبریز از مهرو دوستی است و آنچه گفته قلبی است نه زبانی.
ماباید با جان و دل خود قدردان چنین دوستانی باشیم.
به هر دویتان تبریک میگویم و برای بقای این پیوند دوستی تان دست به دعا دارم.

سلام دویست و یاور دیرینه ما
من هم خوشحالم که باری دیگر نسیم هوانیوز سوی ما وزیدن گرفت و شمیم مشک وعنبربا خودآورد بهر نوازش مشام ما.
لطفتان بی کران ، شاد زی مهر افزون خدا نگهدارتان

فروزنده پنج‌شنبه 25 تیر 1394 ساعت 05:48 ب.ظ http://forouzesh.mihanblog.com

سلام
با پست درد دلم آئیینه شد منتظر نگاهتونم

سلام/چشم

فروزنده یکشنبه 28 تیر 1394 ساعت 02:20 ب.ظ http://forouzesh.mihanblog.com

سلام و عرض ادب
خدمت گرامی برادر ...
عید گذشته مبارک
و قبول باشه راز و نیازتون به درگاه خدا

ماسال دیارسبز یکشنبه 28 تیر 1394 ساعت 07:09 ب.ظ http://nabiyollahhaghighat.blogfa.com

سلام پیله برا.جادارد تشکرکنم از تمامی بزرگوارانی که درواقع "دوستی" را ستوده اند؛ وباید معذرت خواهی کنم از جناب عالی که بیشتر از این وبهتر ازاین در توان شعری ام نبود تاحق دوستی را ادا کنم.

میشین سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 09:56 ق.ظ

سلام بردار بزرگوار و عزیز من پیوندهای وبلاگم رو حذف نکردم خود به خود خیلی از پیوندهای من حدف شدن من دوباره همه پیوند ها را در اولین فرصت اضافه میکنم اگر به شما و سایر دوستان سر نزدم خدایش فرصت نکردم من به همه دوستان وبلاگ نویسم ارادت دارم و سعی میکنم به هشون سر بزنم جاوید و مانا باشید

اسماعیل طالع پور شنبه 3 مرداد 1394 ساعت 12:28 ق.ظ

سلام و عرض ادب خدمت استاد و دوست گرامیم جناب اقای نعمتی بزرگوار ،چه زیبا و لطیف در وصف استاد حقیقت ماسالی نگاشتید واقعا دستمریزاد و هزاران آ فرین برشما

فروزنده چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 01:18 ب.ظ http://forouzesh.mihanblog.com

سلام برادر گرامی دشت مجازم

خدا کنه خوب خوب باشین

انایوردم خطبه سرا نگین تالش پنج‌شنبه 8 مرداد 1394 ساعت 06:14 ب.ظ http://khotbehsara.mihanblog.com

برشما باد اتشین بدرود

ای همه مردی و همه پاکی و......

امبدوارم متوقف شدن وبلاگ به خاطر استراحت و یا اشتغال یه تحقیق و پژوهش باشد

فروزنده دوشنبه 12 مرداد 1394 ساعت 05:45 ب.ظ http://forouzesh.mihanblog.com

سلام خوب و مهربان
خوشحالم که خوبین و شاد و سلامت ...

علیرضا خسروی سه‌شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 07:27 ب.ظ

جناب آقای کرفکوهی گرامی
درود بر شما

درود برشما شاعر. عزت زیاد،مهرافزون

خط نسخ ایرانی سه‌شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 08:40 ب.ظ http://abadgarkh.blogfa.com

با سلام
خلل پذیر بود هر بنا که می بینی
بجز بنای محبت که خالی از خلل است
متشکرم از شما ادیب گرامی که به فرهنگ بومی خود وفادر می باشید.امیدوارم بقیه دوستان گیلانی که دارای دانش می باشند در جهت نشر فرهنگ خود کوشش نمایند.

سید شنبه 21 شهریور 1394 ساعت 10:51 ق.ظ http://bojnord1400.mihanblog.com/

سلام بی صبرانه منتظردیدارتان هستم الهی تاقیامت زنده باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد