سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

درگذشت تنها دایی کهنسال(سَوزی خالو)

هـــــــــوالبـــــــــاقـــــــــی

آواره ای زشهــر لاهــوتــم مــرا به کســم دهید

ودیعه ای ز خاک ناسوتم به خاک بازپسم دهید

درعالم خاکی کس نرسید به فریادم  همه عمر

کنون دستم بگیرید و به دست فریاد رسم دهید

( دوبیتی از نعمتی کرفکوهی- خلِه لون )


http://s5.picofile.com/file/8159597950/35.jpg


یگانه دایی بنده و کهنسالترین فرد منطقه روستای دیلم بیجار شولم فومنات در سن صدوپانزده سالگی بدرود حیات گفت. سبزعلی خردمند شولمی " معروف به سبزی عمو" از نوادگان حاج الله یار معروف شولمی بود.حاج الله یار در سالهای اول 1200 در منطقه شولم فومنات زندگی میکرد.

او از شخصیتهای وارسته و مورد وثوق مردم محل  ودر مقام تقوا وپارسایی زبان زد خاص و عام بود. حاج الله یار شولمی در سفر حج خود،پس از طواف خانه خدا  در شهر مکه دعوت حق را لبیک گفت وبه جای بازگشت به وطن، به سرای باقی شتافت. حاج الله یار را سه فرزند ذکور به نامهای" شیرینعلی-مشهدی غلام" معروف به مشته غولوم دیلمبیجاری " و مشهدی قاسم خردمند کرفکوهی وهمچنین دارای یک فرزند اناث برجای بماند.

مرحوم سبزعلی خردمند،تنها فرزند ذکور مرحوم پدربزرگم مشهدی قاسم خردمند کرفکوهی بود. مرحوم مشهدی قاسم  خردمند شولمی در سالهای آخرین 1200 خورشیدی از منطقه شولم به محله کرفکوه دارباغ فومن رحل اقامت و بخشی از املاک کشاورزی و مراتع این منطقه را برای کارکشاورزی و دامداری و همچنین مهمترین شغل خود زنبور داری خریداری نمود.

پدر بزرگم مرحوم مشهدی قاسم خردمند کرفکوهی در دوران حیات خود همکاری شایانی ازنظر کمک اقتصادی و ارسال آذوقه به قیام میرزا کوچک نمود. همچنین در مقطعی هم به همراه مرحوم خانعلی خاکی معروف به " کاسی کرفکوهی" با آقاجان بیک سیاهمزگی همکاری داشت، طوریکه رزمندگان آقاجان بیک بعداز یورش به سرای مالکان واربابان و خوانین زورگو، اقلام واجناسی را به غنیمت گرفته و تحویل مشهدی قاسم خردمند کرفکوهی به عنوان فردی امین تحویل می دادند تا ایشان آن اقلام را بین ضعفای محل تقسیم نماید.

مشهدی قاسم خردمند کرفکوهی " معروف به مشته قاسم عمو" بعد از عمری طولانی قریب به صدوبیست وهفت سال در سال 1357خورشیدی در محله ی کرفکوه ی دارباغ فومن دارفانی را وداع گفت.

از مشهدی قاسم خردمند کرفکوهی پنج فرزند که از این تعداد چهار فرزند اناث و یک فرزند ذکور به نام سبزعلی برجای مانده بود.از تعداد دخترانش اکنون سه دختر به سنین یکصد ساله و هشتادوپنج ساله ویکی هم مادرم میباشند که در سن هشتاد سالگی در قید حیات اند.

http://s5.picofile.com/file/8159597868/24.jpg


براستی اگر حق مطلب را بشود در خصوص تنها دای ام مرحوم سبزعلی خردمند ادا نمود اینکه بگویم او اهل دنیا نبود! واین دنیا بود که سرش کلاه رفت و یکصدوپانزده سال وی را در خود نگهداشت.او را بدون اغراق دربکاربردن کلمه باید یک شخصیت تارک الدنیای راستین نام نهاد. 

درمدت عمر طولانی اش ذره ای از آنچه که از ارث پدری به وی رسیده بود برآن نیفزود وهمان را برای تنها فرزند پسرش برجای نهاد.

اوبرخلاف پدربزرگش مرحوم الله یار شولمی که درسفر حج در مکه مکرمه جان به جان آفرین تسلیم نمود،برای یک سفر زیارتی حتی به قم هم نرفت!!.

وقتی راز عدم زیارت رفتنش را ازاو می پرسیدند میگفت: اگراعمالم خوب باشد میتوانم همینجا هم به امام هشتم ع سلام بدهم وامام حتما جواب سلام مرا خواهد داد.

سبزعلی خردمند با وجودی که فردی دارا بود در جواب پرسش اهالی محل از نرفتن ایشان به حج طوری توجیح میکرد  که همه از پاسخش حیران میگشتند ومیماندند چه بگویند.

از فضایل این مرد بی ریا وبی آلایش و بی پیرایش،همین بس که بگویم به روایت همه اهالی محل،او در طول عمر 115 ساله اش هرگز برای یکبارهم پایش به پاسگاه و دادگاه باز نشد! نه از دست کسی شکایتی نمود ونه کسی از دستش شکایتی داشت.

واین است که این مطلب مارا به یاد سخنان پیامبر اکرم ص می اندازدکه فرمود: 

مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبانش در آسایش باشند. ( خداوند بخشنده بخشایشگر همه رفتگان باشد) ...والعاقبت للمتقین.




نظرات 42 + ارسال نظر
اسماعیل طالع پور دوشنبه 29 دی 1393 ساعت 09:47 ق.ظ

خداوند ایشان را مورد رحمت واسعه خویش قراردهد ۰

سلام/ باتشکر از حضور انور عالی، خدواند گذشتگان شما دوست نادیده ی خوبم را نیز رحمت نماید.

حسن اسدنیا دوشنبه 29 دی 1393 ساعت 12:37 ب.ظ http://haftehnamesharif.blogfa.com/

"مرگ است بدو زنده و او زنده به مرگ"
جناب آقای نعمتی و خانواده محترمتان، درگذشت جانگداز و تاسف برانگیز، مرحوم مغفور سبزعلی خردمند شولمی، که دایی شما و پدربزرگ عزیز ما می باشد را به شما تسلیت می گویم و یاد و خاطر عزیزش را گرامی می داریم. افتخار ما این است که به ما آموخت در این بازار دعوای سرد، با هم مهربان و گرم باشیم. این روزها جمله ای که در مراسم تدفین و ختمش مرا به تامل برد، این بود که اهالی محل وقتی برای تسلیت می آمدند، می گفتند؛ ( آدم بی آزاری بود) و از خدابیامرز به نیکی یاد می کردند، و این موجب فخر و مباهات ما شد. خدایش رحمت کند و بر اقوامش هم صبر باد.

دوست خوب و خویشاوند فرهنگی و نواده نازنین مرحوم دایی دوست داشتنی ام جناب مهندس حسن آقای اسدنیا.
میدانم که بعداز به رحمت ایزدی پیوستن پدرومادر مهربانتان،مرحوم سبزعلی خردمند پدربزرگ مهربانتان به خوبی جای پدرومادر عزیزتان را پر نموده بودند وشماوتنها برادر نازنینتان علی آقای گل، از این بابت خلائی را احساس نمیکردید.
حقا در نبود پدرومادر، این پدربزرگها ومادر بزرگها هستند که همانند چتری سایه سار بربالای سر نوه هایشان هستند.
حقیقتا بعد از مرگ پدربزرگتان به شمای دوست داشتنی باید بیش از همه تسلیت وسرسلامتی گفت.
حسن آقای عزیز بدان که برای بنده اگر عمری باقی باشد همواره درکنارتان خواهم بود وبرای شما و تنها برادرت علی آقای عزیز آرزوی پیشرفت و سرافرازی در تمام مراحل زندگی خواستارم.
خداوند رحمان و رحیم دایی بنده و پدربزرگ شریفتان زنده یاد شادروان سبزعلی خردمند را مشمول رحمت بیکران خود بگرداند.

کوکو تی تی(زلیخاصبا) دوشنبه 29 دی 1393 ساعت 07:34 ب.ظ http://zoleykhasaba.blogfa.com

خدایش بیامرزد وجایش در بهشت برین باشد وبقای عمر باز ماندگان وشما باشد

بزرگ بانوی شاعر ونویسنده تالش زمین درود بر شما.
رحمت خداوندی شامل حال گذشتگان و عنایت الهی همواره بالای سرشما وخانواده گرامتان باد. ممنونم از حضورشما.

هانیه حسن زاده دوشنبه 29 دی 1393 ساعت 09:48 ب.ظ http://haniye-hasanzadeh.biogfa.com

سلام جناب نعمتی عزیز
آسمانی شدن دایی بزرگوارتان را تسلیت عرض می کنم.
به قول فریدون خان مشیری:
با خاطره ها هست گر از دیده نهان است
در دیده جان است، گر از پیش نظر رفت!

هانیه حسن زاده دوشنبه 29 دی 1393 ساعت 09:51 ب.ظ http://haniye-hasanzadeh.biogfa.com

سلام جناب نعمتی عزیز
آسمانی شدن دایی بزرگوارتان را تسلیت عرض می کنم.
به قول فریدون خان مشیری:
با خاطره ها هست گر از دیده نهان است
در دیده جان است، گر از پیش نظر رفت!

بر شما دختر اندیشمند وشاعر فرزانه شهرمان درود.
ازابراز لطفتان متشکرم، برقرار ومستدام باشید.

شولمی سه‌شنبه 30 دی 1393 ساعت 01:19 ق.ظ

بنده هم به نوبه خود ضمن تصدیق مطالبی که نوشته اید درگذشت سبزی عمو را به شما و بازماندگانش تسلیت و برای ایشان از خداوند منان طلب مغفرت و امرزش میکنم. روحش شاد و قرین رحمت باد

با تشکراز جناب شولمی عزیز. همچنین

صحرایی چاله سرایی سه‌شنبه 30 دی 1393 ساعت 08:27 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
«ما از خدا هستیم همه،‌ همه عالم از خداست، جلوه خداست، و همه عالم به سوی او بر خواهند گشت»
آقای نعمتی کرفکوهی عزیز
سلام
درگذشت دائی گرامی شما را به شما و خاندان محترم ایشان و نعمتی تسلیت عرض می‌کنم. خداوند ایشان و جمیع اموات شما و دیگر دوستان را قرین رحمت و مغفرت خویش قرار دهد.
اینکه فرمودید آدم سالم و بی‌آزاری بوده، نشان از صفای باطن ایشان است، انشاءالله خدای سبحان به فضل و رحمت خود و به صفای خدایی‌اش بر وی نظر مغفرت نماید و در جوار رحمت خود جای دهد.............
بار دیگر درگذشت دائی گرامی شما را که به نظر می‌رسد کتابی قطور از تاریخ شفاهی منطقه بود، را به شما و مادر ارجمندتان تسلیت عرض می‌کنم. از قدیم گفته‌اند حلال‌زاده به دائی‌اش می‌رود و امیدوارم شما چنین باشید.

دوست دانشمند و متدین وخداجوی وهمیشه همراه جناب آقای صحرایی چاله سرایی.
سلام برشما / از نیکو پنداری و نیک گفتاری حضرتعالی در باب دایی مرحوم عزیزم بی نهایت سپاسگزارم.
خداوند شما را توفیق عنایت کند واز زمره ی صالحانش قرار دهد و به شما سلامتی وگذشتگان شمارا مشمول دریای بیکران رحمتش قرار دهد. باسپاس

اسلام رسایی فر شولمی سه‌شنبه 30 دی 1393 ساعت 08:49 ب.ظ

با سلام،
اینجانب با کمال تأثر و تأسف درگذشت سبزی عمو را به شما و سایر بازماندگان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم مغفور طلب آمرزش از درگاه ایزد منان دارم. روحش شاد و یادش گرامی باد.
ارادتمند شما اسلام رسائی فر فرزند مشهدی رضا رسائی فر دیلم بیجاری

سلام آقا اسلام عزیز.
ممنونم، خدا گذشتگان شمارا هم رحمت نماید.همچنین از آشنایی با شما خوشوقتم
بله از شما از پسردایی ام جناب کربلایی علی (اجاقعلی )خردمند پرسش نموده بودم .
خداوند سایه پدر بزرگوارتان جناب مشهدی رضا (مشته رضای عزیز)را همواره برسرتان مستدام بدارد.ایشان از بزرگان روستای دیلمبیجار شولم هستند واز همسایگان خوب مرحوم سبزعلی خالو بودند و مورد احترام همه هستند.
ازاینکه همواره وبلاک خلِه لون را مورد توجه خود قرار میدهید از شما متشکرم.
تنهایم نگذارید بازهم سربزنید و وبلاگ خلِه لون را به سایر دوستانتان هم معرفی نماییدتااز نطرات سایرین هم بهره مند گردم . موفق باشید.

ماسال دیارسبز سه‌شنبه 30 دی 1393 ساعت 09:21 ب.ظ http://nabiyollahhaghighat.blogfa.com

"سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند"
سلام پیله برا
شاید این قانون نانوشته ی زندگی تنها قانونی باشد که آدمی را توان دخل و تصرف در آن نیست. خداوند روح همه ی رفتگان شما را شادکند وبه شما سلامتی عنایت فرماید.

جناب استاد سرتعظیم فرود می آورم. همچنین

کاظم سه‌شنبه 30 دی 1393 ساعت 11:22 ب.ظ

با درود و سلام خدمت استاد گرامی
بنده این مصیبت وارده به شما و خانواده مکرمتان را تسلیت عرض نموده و غفران الهی برای آن عزیز سفر کرده و صبر و شکیبایی برای بازماندگان آن مهربان را از خداوند کریم خواستارم .
اینجانب ضمن تایید مطالبی که در خصوص شخصیت آن مرحوم مطرح فرمودید باید اذعان نمایم با توجه به شناختی که از ایشان داشتم جزء نوادر زمان ما بودند و این نه به دلیل عمر طولانی و پربرکتی که از خداوند کریم گرفته بودند بلکه به دلیل عدم تعلق خاطر ایشان به مال و منییت های دنیا بود ، و اینکه هیچ وقت راضی نبودند کسی را چه زبانی وچه عملی برنجانند ویا اسباب دلخوری اور فراهم سازند .
همواره ایشان انسان خوشرو وساده دل بودند .خدایش بیامرزد

سلام/ باتشکرازپیام همدردی تان جناب آقا کاظم عزیز

مجتبی چهارشنبه 1 بهمن 1393 ساعت 10:05 ق.ظ

سلام. خدا او را بیامرزد

خدا به شما سلامتی بدهد

سیدیعقوب آل شفیعی قومنی چهارشنبه 1 بهمن 1393 ساعت 11:30 ق.ظ http://aleshafie.blogfa.com

سلام علیکم؛
فقدان دایی بزرگوار را به شما و مادر بزرگوارتان تسلیت می گویم.چه زیبا نگارنده نیز به سان آن مرحوم فکر می کنم جامعه ای که فقرو فلاکت بیداد میکند مصداق عدم استطاعت مالی برای همه بوده و صدق میکند.در چنین فضایی گزاردن حج دفاع بد از شعائر دینی است ،ارز مملکت را در عصر تحریم بی رحمانه غرب علیه ملت ،به بیرون انتقال دادن قلب پیامبر را جریحه دار خواهد کرد.در خاتمه برای ایشان رحمت و بازمندگان محترم صبر مسئلت مینمایم.

سلام بر شما استاد دین پژوه و روشن اندیش شهرما
در مقابل شما سرتعظیم فرود می آورم وفقط میگویم،درود،درود، درود.

[ بدون نام ] چهارشنبه 1 بهمن 1393 ساعت 01:45 ب.ظ http://ahmadas1368.blogfa.COM

سلام جناب اقای نعمتی
درگذشت دایی بزرگوارتان را به شما وبازماندگان تسلیت می گویم
خدا رحمتیش کری.

سلام گل دوست داشتنی ام . ممنونم از ابراز لطف شما، پاینده باشی.

رسول امیدی چهارشنبه 1 بهمن 1393 ساعت 02:42 ب.ظ http://lapvandan.blogfa.com/

سلام
جناب نعمتی عزیز،بقای عمر پربرکت شما
انسان خوبی بود به خوبی شما

آقا رسول همیشه درکنارم درود برشما.
خوبی همواره از آن دوستانی همچون شماست. تنت سالم دلت شادو لبت خندان.

ندا چهارشنبه 1 بهمن 1393 ساعت 02:56 ب.ظ http://www.vilajat.com

خدا رحمت و نفر اول رو حفظ کنه:)
به منم سر بزن

ممنونم- خدا حافظ شما باشد.

ویژه شاندرمن چهارشنبه 1 بهمن 1393 ساعت 11:06 ب.ظ

انّا للّه و اِنّا اِلیه راجعون
بنام خدایی ک جان دَه و جان ویگِره
خدا شمَه خالو و حسن اسدنیا بابا بیامرزه. چ جیگا بهشت ببو و ائمه اطهار پل صراطی کو چ دسی بیگرن
تالشیمَه صا ف و ساده بی ریا
تالشیمَه
تالشیمَه
...........

سلام چمن نازه تالشه جونه رفق.
اشته محیبتی قربون خدا ایشاالله اشته امواتون بیامرزه.
سقه جان ودیلخشی بداری. بقول تالشون بزن برسی!
هزاره سالون تالش بمونی.ممنونیمه امه سر ژندیره.

زهرا آقایی پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 ساعت 10:25 ق.ظ http://www.zahraaghaee.blogfa.com

درود بر شما برادر گرامی
ممنونم از حضورتون و نظر لطفتون
دکتر شریعتی افتخار بنده هستند و خیلی خوشحالم که ایشون باعث آشنایی شما با بنده شدند
آشنایی با شما برای من مایه مباهات بسیار است
سربلند باشید

برشما نیز درود وممنون از حضورتان،برقراروسرفرازباشید خواهرخوبم

قویدل - مداح اهل بیت فومنات پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 ساعت 02:57 ب.ظ

خدمت پسر دایی عزیزم جناب عظیم آقای گل
من هم درگذشت تنها دایی پیرت را بهت تسلیت عرض میکنم.
اهل اینترنت نیستم یکی از دوستانم داشت با اینترنت کارمیکرد که نام خله لون اینترنت شما خاطرم رسید و به او گفتم بنویس خله لون تا زد عکس دایی مرحومت را دیدم به دوستم گفتم یک تسلیت ازطرف من برایش بنویس. انشالله من هم می خواهم یک لپ تاب بخرم حتما بازهم خله لون را در اینترنت پیدا میکنم. خداوند این پیرمرد را قرین دریای رحمت بی واسعه اش بگرداند. حتما میروم کرفکو به تنها دایی ام سر میزنم خدانگهدارشما

هاجر پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 ساعت 03:29 ب.ظ

سلام بابای خوبم
من هم درگذشت دایی گرامی تان را خدمت شما تسلیت عرض میکنم وبرای آن مرحوم غفران الهی و برای شما از خداوند سلامتی آرزومندم.

سلام ،با تشکر از شما تنها دردانه دختر گلم
خداوند انشاءالله حافظ خودت و نگهدار فرزندانت باشد

مرتضی پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 ساعت 03:37 ب.ظ

سلام ابا تسلیت

سلام / سقه جان بداری

الیاس پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 ساعت 07:59 ب.ظ http://www.basijianedarbagh.blogfa.com

سلام استاد نعمتی
ان شاءا...که روح بزرگ دایی شما با اولیاءالله محشور شه
بنده هم فقط میتوانم فاتحه و صلواتی نثار روح بزرگ دایی بزرگوار شما کنم
بقای عمر شما باشد ان شاءالله

سلام دوست خوبم آقا الیاس عزیز و همولایتی ام
سلام اولیاء الهی بر گذشتگان شما باد.
تندرستی خواست من از خدای قادرومتعال است برای شمای عزیز. خداوند شما را در راه اهداف عالیه خداپسندانه تان که خدمت به دین و میهن است یاری کند.

صحرائی چاله سرایی پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 ساعت 11:48 ب.ظ http://deran52.blogfa.com

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام آقای نعمتی عزیز
شبت خوش
به گفتگوی مجازی ذیل توجه کن:
(( هاجر

پنج‌شنبه 2 بهمن 1393 ساعت 03:29 ب.ظ

سلام بابای خوبم
من هم درگذشت دایی گرامی تان را خدمت شما تسلیت عرض میکنم وبرای آن مرحوم غفران الهی و برای شما از خداوند سلامتی آرزومندم.


پاسخ:

سلام ،با تشکر از شما تنها دردانه دختر گلم
خداوند انشاءالله حافظ خودت و نگهدار فرزندانت باشد ))

در این گفتگو به نظر شما چیزی کم نیست؟! اول خوب تأمل کن و اگر جواب سئوال را نیافتی برو پایین پاسخش را داده‌ام!



































ای نامرد، برای دخترخانم و نوه‌هایت دعا کردی، آفرین. اما چرا دامادت را فراموش کرده و از قلم انداختی؟! آیا دامادها حق دارند مادرزن دوست باشند؟!

سلام. من که شنیده ام دعای پدردر حق فرزندان اجابت میشود.
مطمئنی دعای پدرزن در حق داماد هم اجابت میشود؟؟؟!!!!!!!
گفتم شاید اجابت نشود به همین منظوربه پدر دامادم سفارش کرده ام که در حق پسرش دعا کند چون اجابتش سریع السیر است.
ضمنا هرچه از قم رسد نیکوست!

اسفندیاراقاجانی جمعه 3 بهمن 1393 ساعت 03:12 ق.ظ http://sfandiar91.blogfa.com/

با سلام
عرض تسلیت مرا به پذیرید .
خدا رحمتش کنه چه چهره روحانی داشته این شیر مرد ...
و چه نعمت بزرگی را از دست داده اید خدا رحمتش بکنه ...
...........

سلام برادر/ از ابراز لطف و محبت شمای عزیز خیلی ممنونم.
خداوند گذشتگان شمارا هم بیامرزد انشاالله درپناه باریتعالی سلامت وموفق باشید. با تشکراز حضور جنابعالی

"سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند"
بنده فقط میتوانم فاتحه و صلواتی نثار روح دایی بزرگوار شما کنم
بقای عمر شما باشد ان شاءالله

خیلی خوشوقتم که جنابعالی را یکباردیگر در وبلاگم میبینم. درودخدا برشما ورحمتش بر ارواح گذشتگان شما.
میگن دل به دل راه دارد. امروز متنی را نوشتم خواستم برایتان ارسال کنم ولی هرچه منتظرماندم کد نظرگیر وبلاگتان نمایان نشد.
خیلی لطف کردید تشریف آوردید.خداوندبه شماسلامتی بدهد

باسلام وارادت
بسیارحوشحال می شوم اگر مطالبتان را ایمیل به فرمایید تا نشرش دهیم
امیدوارم باکمک شما دوستان فصای مجازی دوستانه ای در سرزمین تالش ایحادکنیم وضمن اخترام به همه اقوام و ارا و ادیان اصل را کرامت انسانی قراردهیم به حای پانیسم در پی ایجاد وحدت جهانی نوع بشری(انترناسیونالیسم نوع بشری) باشیم در عرصه فعالیت های اجتماعی انواع و اقسام نهادهای ان حی اویی یا سازمان های مردم نهاد وحود دارد الا سازمان حمایت از نوع بشر

درود بر شما هموطن و هم استانی وشایدهم همزبانم. نمیدانم شما تالشی هم صحبت میکنید یانه.
بهرحال مهم احساس مشترک است، که فکر میکنم با خواندن مطالب وبلاگتان آنچه که برداشت بنده است از دایره تفکرات شما اینکه هرچند سعی دارید گاهی به زبان آذری که به نظر میرسد زبان مادری و قومیتی شما باشد بنویسید ولی مهم برای ما همان کلمه ی مشترک "انگور" است که خواست متشرک ماست. حال شما به آن ئوزون یا دیگری انب ویا ما انگورش بخوانیم.
ولی در باره قومی که خودم درآن دارای هویت هستم انصافا باید عرض کنم که مثل قوم تالش هیچ قومی را در ایران سراغ نداریم که حقش ضایع شده باشد وتالش امروز با انبوه جمعیتش فقط نامی ازش مانده که در کل ایران فقط با نام هشتپر سابقش میشناسند.
مدافعان دروغین دفاع اززبان و امور فرهنگی تالش هم فقط به فکر مطرح نمودن نام خودشان هستند تا خدمت به فرهنگ قوم شان.
بنده با تفکر قومیت گرایی افراطی سرسازش ندارم ولی با این حال حق هر قومی میدانم که مدافع فرهنگ وزبان مادری اش باشد ونه نظاره گر رو به اضمحلال رفتنش...
واما در باره تفکرپانیسم،چه از نوع ایرانیسم وچه ترکیسم یا تالشیسم وغیره جامعه جهانی و همچنین ملت ایران در طول تاریخ ضربه های سنگینی از سردمداران اینگونه تفکرات خورده است وهم از تفکرات اینترناسیونالسم.
گاهی پانیسم سراز ملی گرایی افراطی وکور درآورده و حزب نازیسم را به وجود آورده و گاهی سراز قومیتگرایی متعصب.از غائله آذربایجان گرفته تا کردستان وتا بعضی از نقاط ایران که زبان را عامل جدایی از پیکره بشری می پنداشتند.
از جنبه جهان وطنی و اینترناسیونالیسم هم ما در جهان، اندیشه ماتریالیستی و مارکسیستی را داریم که این اندیشه ی غلط با مبنا قرار دادن کمون اولیه در زندگی بشری وتکیه بر عصر صیدوشکار واشتراک در اقتصاد (سوسیالیسم منهای مذهب) توانست برنیمی از جهان سلطه پیدا کند.
مشکل این تفکر جهان وطنی و انترناسیونال دور کردن ملل جهان از معنویت بود.
برادرم همه تفکرات چه ملی وچه قومی و جهانی اگر منهای وجدان درونی بشر و قطع ارتباط با خالق هستی باشد جز درد ورنج برای بشریت چیزی به ارمغان نخواهد آورد.
ما مردم ایران دارای دو هویت " ملی و مذهبی " هستیم و نظر بنده براین است که هیچکدام از این دو نباید فدای دیگری گردند. مااگر مسلمانیم ، ایرانی هم هستیم. اگر ایرانی هستیم پس ترک وفارس وعرب و تالش و گیلک و مازنی وخراسانی و اصفهانی و کردوبلوچ وترکمن و... هم هستیم.
این اقوام در داخل یک ملیت و سرزمینی حل میشوند که نامش ایران است.
ایرانیکه اکثریت قریب باتفاق جمعیتش مسلمانند و عده ای هم غیر مسلمان.
سوال اینجاست که ما با تفکر اینترناسیونال چه چیزی می خواهیم برای بشریت به ارمغان ببریم؟
آیا جز دراز کردن دست دوستی و همزیستی مسالمت آمیز و به رسمیت شناختن ادیان و فرهنگ و مذاهبشان وارائه اندیشه ها و فرهنگ وادب ایرانی ومعرفی اندیشمندان و شاعران والا اندیش ایران کار دیگری میتوانیم انجام بدهیم؟
اگرمنظور از اینترناسیونالیسم همین باشد پس این تفکر واندیشه والایی است و منجر به دوستی و مهرورزی دردل کل بشریت خواهد بود.
در خصوص درخواست جنابعالی اگر مطالب و نظری در وبلاگ اینجانب مورد پسندتان گردد حتی بدون خبرنمودن بنده میتنوانید با ذکرنام وبلاگم در وبلاگ وزینتان منتشر نمایید و بنده نیز از این بابت خوشحال خواهم بود.
ممنون از حضور اندیشمندانه شما عزیز خوش فکرم. همواره منتظر حضور گرمتان هستم.

گردورگشته ایم ازتو انایوردم
این دوری ماز بی مهری ما نیست
دریاد تویم و در دل ما ست
یادیکه ازما یک لحظه جدا نیست
گر هجـــروفراغ تو پسندد گردش ایــــام
یارا چه توان کرد قضــــا در کف ما نیسـت
دل سوخت ز بد عهــدی ایام ؛ چه توان کرد ؟
باور مکن
در عمق دلــم امّید لقا نیست
کاری نبــرد پیش این دوری و هجــران
در محفل دل جز یادتویاددگر نیست
عشق انایوردم ازلـــیست ؛ غم عشقش ابــــدی باد
دردلداگــی و عشقم تزویر وریا نیســت
ای ماه درخشــان انایوردم
جزمهــرتو دردلــم مهر دگر نیست
س/قارانقوش

بازهم سپاس دست مریزاد از حضور انور عالی ممنون از ارسال شعر زیبا وپرمحتوای شما. ترا من چشم درراهم هرازگاهان

دوست گرانقدرم با والاترین مراتب ارادت و احترام می خواهم عرض نمایم افسوس که سیاسیون سیاست نخوانده ما چنان در زمین سیاست بد یازی کردندو چنان از طرف جکام بد سیاست شدندکه هرمقوله ای که به نوعی در سمساری سیاست بازان پیدا شودبا ذهنیت بسیار ازاردهنده ای روبرو می شود که متکلم از خیرموضوع می گذرد این یک واقعیتیست تلخ که در ترکیه نئوعثمانی و ایران رضاخانی داشتن کتابی در باره روماتیسم به علت تشابه اوایی با فلان ایسم دارنده کتاب را دچار زحمت می کرد!
حال دوست فرزانه ما چطور و چرا با دیدن واژه انترناسیونال که امت و احده تجلی ارمانی انست چرا یاد کمون اولیه و صید و شکار ودوری از معنویت وجنایات سرخ حاکم برنیمی از جهان کرده است خود دردیست !!
دوست گرانقدر انترناسیونال یعنی همبستگی بین المللی و که منظورنظرما که تاکید موکد هم بود انترناسیونالیسم نوع بشریست یعنی وحدت بین المللی نوع بشر !
انترناسیونالی که شما را رنج داده هرگز همبستگی نبوده بلکه وابستگی بوده که دوسر داشته است یکی انتر بوده و ان دیگری ناسیونالیستی بوده که همواره ان انتربدبخت را بازی داده ست !!و......

سلام متشکرم . من میخواستم مقداری وارد جزئیات بشوم ومقتضی ست جنابعالی هم قدری وارد جزئیات بشوید و برای نیل به این آرمان جهانی بهتر میشود اگر راهکارش را هم ارائه بدهید تا فقط در تئوری ماندگار نباشد.
بنده معتقدم بدون رسیدن به وحدت ملی به وحدت جهانی نمیتوان دست یافت،و برای رسیدن به وحدت ملی حتما نباید به وحدت سلایق رسید. مثلا جنابعالی که به سلسله صفویه علاقمند هستید،خود همین سلسله باتفکر پان ایرانیسم شیعی وارد عرصه شد وبه نوعی مکتب ایرانی و ملی گرایی را ترویج داد که در جایش قابل تحسین است. چرا که وحدت ملی و اعتلای نام وطن با محوریت تشیع ، هرچند از نوع تصوفش کار بزرگی بوده که در زمان صفویان انجام گرفت.
این سلسله هرگز تفکر جهان وطنی و انترناسیونالیسم نداشت و صرفا در ناسیونالیسم ایرانی خلاصه می شد. بنده هم عرض کرده بودم که با انترناسیونالیسم منهای ایدئولوژی و صرفا از نوع بشری اش موافقم.
مثلا به جزئیات اگر بخواهیم وارد شویم اینکه وحدت از نوع ایدئولوژِی، بین تسنن و تشیع غیر ممکن است ولی از نوع بشری اش بین شیعه و سنی امکان دارد، زیرا آن دو در ابعاد مذهب است و این دو در ابعاد نوع بشر و اشخاص.
مثال جزئی دیگر : وحدت بین زبان تالشی و زبان ترکی امکان ندارد ولی وحدت بین تالش ها و ترکها امکان دارد. یا وحدت بین دین اسلام و مسیحیت امکان ندارد ولی بین پیروانشان میشود وحدت نظردر خصوص موارد و مسائل بوجود بیاید.
با توضیحات و تشریح جزئیات بیشتر در مورد ایده وآرمان در باب انترناسیونالیسم از نوع بشری، منتظر کامنت بعدی تان هستم. چوخ ممنون.

دوست عزیز سلام علیکم
اولا استنباط شما از طرفدار صفوی بودن بنده همچنان از داشتن ذهنیت و با پیشداوری واردبحث شدن ناشی می شود
بحث از طرفداری و نقد نیست بلکه صحبت از تحریفیست که در تاریخ ما در باره صفوی ها اتفاق انتاده است بحث ما نفی کسرویسم و اریاگرایی و باستاتنگرایی پوچ که عرب ستیز و اسلام گریز است می باشد/کسروی سادات /هویت مردم اذر بایجان / غرفان /هویت شیخ صفی/تشیع رانفی کرده ویه امام صادق (ع)نیزاسائه ادب زیلدی کرده است ایا رد این تخریفات را باید مساوی با پذیرش حکومت سلطان حسین صفوی دانست ؟!
دوست من کم کم تفاوت نگرش بنده با شما جایی خود را نشان می دهد که گویا شما تصور می فرمایید اگرکسی عقایدخودرا داشته باشد نمی تواند در صف همتستگی بین المللی حای گیرد!
اتفاقابه قول استاد شهریار رسد انسان به حایی که به جز خدا نبیند /انترناسیونالیسم واقعی وقتی بین ابنابشر مخقق می شود که افراد با خفظ هویت خود بتوانند در کنارهم وبرای هم قرار بگیرندو خقوق انسانی و مدنی خویش را به رسمیت بشناسند
درضمن نهایت تشکرخودرا ازاینکه وبلاگی بسیار بانزاکتی دارید که افراد در نهایت احترام تبادل افکارمی کنند اعلام می دارم وبه شما از اینکه در کل گیلان چنین موفقیتی که حکایت ازسلامت نفس شما داردبدست اورده اید تبریک می
گویم امریکه در سایروبلاگ ها کمتر به چشم می خورد

سلام دوستم / بنده هرگز منکر انترناسیونالیزم نیستم.
درقرآن کریم ما کلمه خطاب، یاایها الناس هم داریم.
آیاتی که بااین عنوان خطاب میگردند صرفا مسلمین و مؤمنین به ادیان الهی نیستند وخطاب به کل بشریتند.
مامیتوانیم با حفظ هویت قومی و ملی ودینی خود جهان اندیش هم باشیم ودرکنار ملل جهان با صفاوآرامش زندگی بکنیم.
بزرگان علم وادب ما از فردوسی پارسی گویی تا استاد شهریار آذری گوی، بینشی را جلوی چشم ما و پنداری را درتفکر ما قرار داده اند که به قول سعدی علیه رحمه بنی آدم را اعضای یک پیکره ببینیم.
بنده فقط تفکر انترناسیونالیستی که بر پایه مارکسیسم قرار داشته باشد را قبول ندارم.حتی اگر بعد از شکست جهانی این تفکر ، امروز بخواهد مدافع اقوام ایرانی باشد.
اندیشه و تفکر شمارا می ستایم ودر خصوص چهار خط آخر نوشتارتان فقط لطفتان را در حق خود می بینم.
سواد دانشگاهی ندارم وهمواره به دانش دوستانی امثال شما خودم را نیازمند می دانم ، زیرا مطالبتان حاکی ازآن دارد که بار علمی و شناخت تاریخی و از اندیشه ی والایی برخوردارهستید.
لطفا خودتان را بیشتر به بنده معرفی نمایید نام ونام خانوادگی میزان تحصیلات و محل تولد و محل زندگی فعلی . وی یَر، وی یَر، چوخ چوخ ممنون.

زهرا یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 09:01 ق.ظ http://zahraaghaee.blogfa.com

درود بزرگوار
اختیار دارید و لطف فراوان
بنده به هیچ عنوان اینجا درس نمیدم یعنب در جایگاهی نیستم که بخوام درس بدم. من فقط درس پس می دهم و ااز شما بزرگواران درس میگیریم
شما خیلی لطف دارید اما من 21 سالمه لطفا اینجوری نگید
این رو گفتم چون من همه رقمه پست میذارم و اگه دیدن یک وقت بهت زده نشید
جای خطا رو برای من باز بذارید
سپاس

درودبرشما
دل پاک جایگاه معرفت خداست وهرگز دلهای پاکیزه، صاحبدلان را به خطا نمی کشاند اگر تحت حاکمیت خدایش باشندو...........بازهم خداهست!

اسماعیل طالع پور یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 11:32 ق.ظ

بزرگ شدیم و فهمیدیم که دارو آبمیوه نبود!

بزرگ شدیم و فهمیدیم بابابزرگ دیگر هیچگاه باز نخواهد گشت، آنطور که مادر گفته بود!

بزرگ شدیم و فهمیدیم چیزهایی ترسناک تر از تاریکی هم هست...

بزرگ شدیم...
به اندازه ای که فهمیدیم پشت هر خنده ی مادر هزار گریه بود!
و پشت هر قدرت پدر یک بیماری نهفته...

بزرگ شدیم و یافتیم که مشکلاتمون دیگر در حد یک شکلات، یک لباس یا کیف نیست...

و این که دیگر دستهایمان را برای عبور از جاده نخواهند گرفت و یا حتی برای عبور از پیج و خم های زندگی!!!

بزرگ شدیم و فهمیدیم که این تنها ما نبودیم که بزرگ شدیم، بلکه والدین ماهم همراه با ما بزرگ شده اند و چیزی نمانده که بروند!
و یا هم اکنون رفته اند...

خیلی بزرگ شدیم وقتی فهمیدیم سخت گیری مادر عشق بود
غضبش عشق بود
و تنبیه اش عشق...

خیلی بزرگ شدیم وقتی فهمیدیم پشت لبخند پدر خمیدگی قامت اوست!

عجیب دنیایی ست
و عجیب تر از دنیا چیست و چه کوتاه ست عمر


معذرت میخواهم فیثاغورس!
پدر سخت ترین معادلات ست!

معذرت میخواهم نیوتن!
راز جاذبه، مادر است!

معذرت میخواهم أدیسون!
اولین چراغهای زندگی ما، پدرو مادر هستند...۰

درود بزرگوار . همواره منتظر مطالب ارزنده و دلنشین و جملات ژرف شما هستم. احسنتم بهره بردم آقا اسماعیل جان گل ما همواره برقرار باشند.

صحرائی چاله سرایی یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 10:45 ب.ظ http://deran52.blogfa.com

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام نعمتی عزیزم
تو اصلا نعمتی هستی برایم در این فضای مجازی
آن کامنت آخری را از باب شوخی برایت نگاشتم و لازم نبود منتشرش کنی. این پیام با پیش‌زمینه پیامکهایی که در خصوص فرزندانت برایم فرستادی، نوشته شد. انشاءالله از حقیر رنجیده خاطر نشده باشی. شبت خوش!

سلام / فقط بخاطر بسم الله الرحمن الرحیم اش منتشر کردم . نعمت از آن خداوند است

اسماعیل طالع پور یکشنبه 5 بهمن 1393 ساعت 11:56 ب.ظ

نصیحت مادری به فرزندش

" و شاید سفارش من به فرزندانم "

روزی از روزها مرا پیر و فرتوت خواهی دید..
ودر کارها یم غیر منطقی!!

در آن وقت لطفا به من کمی وقت بده و صبر کن تا مرا بفهمی.

هنگامی که دستم می لرزد و غذایم بر روی لباسم می ریزد؛
هنگامی که از پوشیدن لباسم ناتوانم؛

پس صبر کن و سالهایی را به یاد آور که کارهایی که امروز نمیتوانم انجام دهم، به تو یاد میدادم.

اگر دیگر جوان و زیبا نیستم؛

مرا ملامت نکن و کودکی ات را به یاد آور، که تلاش میکردم تو ازهمه بهتر باشی

اگر دیگر نسل شما را نمی فهمم به من نخند، ولی تو گوش و چشم من ؛ برای آنچه نمی فهمم باش.

من بودم که ادب را به تو آموختم.

من بودم که به تو آموختم چگونه با زندگی روبه رو

شوی.پس چگونه امروز به من می گویی چه کنم و چه نکنم!!؟

از کند شدن ذهنم
وآرام حرف زدنم و

فکر کردنم هنگام صحبت با تو خسته نشو ،

چون خوشبختی من اکنون این است که باتو باشم.

تو اکنون تمام زندگی من هستی.

من همچنان می دانم که چه میخواهم، فقط برای انجام کارهایم به من کمک کن.

هنگامی که پاهایم مرا برای رسیدن به مقصد یاری نمی

کند، تو با من مهربان باش.۰

سلام با سپاس و قدردانی

اسماعیل طالع پور دوشنبه 6 بهمن 1393 ساعت 12:08 ق.ظ

باسلام خدمت برادربزرگوار و دوست نادیده ام جناب آقای کرفکوهی عزیز ؛ جسارتا من قلم بدست نبوده و نیستم شرمنده ام گاهی و درواقع در برخی مواقع در بعضی دست نوشته های اساتید مطالبی میخوانم بنظرم زیبا و خیلی از مواقع بچشم من حقیر و ناچیز جالب و قابل توجه میاد که حقیقتا حیفم میاد دیگران از خواندنش بی نصیب باشن،از اینرو مطالب رو جهت استفاده دیگر دوستان ارائه میکنم امیدوارم مورد قبول واقع گردد۰

سلام/ برادرم این وبلاگ ناقابل محل تبادل افکار و آراء و برای نشر مطالب ارزنده دوستان صاحب نظر است .
من خیلی خوشحال میشم مطالب دوستان خوبم را در این وبلاگ ناقابل برای خوانندگان و مراجعه کنندگان محترم انتشار بدهم چرا که همه چیز را همگان دانند وباید همگان از همگان بهره ببرند .
ممنون از لطفتان.

کادوس ماسوله رودخان دوشنبه 6 بهمن 1393 ساعت 12:17 ب.ظ http://kados2.blogfa.com/

درود.چَمَه نازَه برا .
اشتع خالو خاسَه اَسکی ویندمَه ، ایلَه خاسَه تالش بَه ، خدا اَی بیامرزع ، شولمی خَلک ، خَیلی چمع خش وغام اِسینَه ، خسنَه کو و سییا چولافت و دیلم بجار و سَرَکَه و میدی گون و شولم وشولمَه روار، مع اَوون هَنتَه زونم چمع ولَتی مَردئوم ، ، چاکَه کاری کردرَه کع اَپیلَه مردَکون سَرنویسی اَمَه را نویشترَه ، چَمَه پیلَه تَرون ایتروم نوئَه ، تالشون ایلَه خاسَه دَو اِستَه ، هم نی کع خدا خشی یَه کارَه ، ولَه براجان اَمَه تع خش دارَم اَگَه نِشایم چَمَه دوسون را دَخون آخون کَردَه ، بی اَمَه را مَگِرَن تَنخا تع نیرَه کع اَز چَوون روکا شَرمَندَیمَه ، هم ایتِه گیرفتاریمَه ، هم نی کع دیل ندارم اَگَه چمع دَسی کاری نِبَرا کع چَوون دوسیَتی زییاد آکَرم ، خدای نِکَردَه لوئَه ی مَژَنم کع یَندی کا دَلَکن ، سَغ وزَیرون ببی

سلام پیله برا مرم ترا هنی جمه ور برا.
ته تالشی را یکه پیله مردکیشه. خدا ته تالشون را بداره .
از همیشه و در همه حال پای فرهنگ تالش مندیمه واز زیوون و رسوم تالشون دیفاع کرم.
شیطونه آدمنی در هم مجازیه دنیا کو مندینه خوان با ایرسال جعلیه کامنتونه تالشون مینه ایختلاف و سیفایی ایجاد بکرن خیلی پی چمه حواص جم ببو برا.
سلیقه ین فرق دارن وهرکسی ایجوری فیکر کره. بما ایختلاف سلیقه نپی باعیث سیفایی ببو وبه قول معروف "امه همه تالشیمون".
ماشالله شولومه دنه قشنگی نه شناسی امه هم ولتون مینه کو
پیله آبیمونه چمه زادگاه به.
اشته دشپن پی شرمنده ببو ازنی تنه خشیمه ته چمه قدیمه رفقیره برا.
از ام کع واتیره خدا ای بیامرزه خیلی ممنونیمه خدا شومه درگذشته ئون بیامرزه.
چَمَع پیله ببه ئوم پیله خالوئون پیله مَمَه ئون شی ده کرا به دنیا نان فقط امه را افزوز پس مونو.
از ام کع امه سرژندیره ویر سپاس دارم تع کو سغ ببی

کوکو تی تی(زلیخاصبا) دوشنبه 6 بهمن 1393 ساعت 01:19 ب.ظ http://zoleykhasaba.blogfa.com

برادر بزرگوار آقای نعمتی درود وسپاس از خداوند منان میخواهم که همه رفتگان مارا قرین رحمت کند واز شما میخواهم که منتظر دعوت من برای آمدن به وبلاگ کوکو تی تی نباشید وهمیشه به خواهرتان سر بزنید من خوشحال میشوم

سلام خالی - بزرگواری از شومه یه ،شومه چمه ور خیلی احترام داره .
کوکو تی تی وبلاگی چمه تالشه سرا زونوم از همیشه ای یادیمه مع ویر نبرشو چمه جمون سری جاداره.
ایشالله سر فرصت برام شومه سرا . سغه جان و خشه دیل بداره خردخالینه. ممنونیمه سرژندیرونه چمه محترمه خالی.

نعمتی کرفکوهی ( خلِه لون ) دوشنبه 6 بهمن 1393 ساعت 02:51 ب.ظ

سلام بر دوستان خوبم
خداوند عزوجل را بسی شاکرم که درپیرامون این حقیر سراپاتقصیر دریایی از محبت دوستان پاک سرشت گسترانیده است تا خودم قطره ای باشم که با پیوستن به این دریای عظیم محبت، به بیکرانه دریای حب الهی متصل گردم.
از خیل محبت این همه دوستان مهرانگیز بی نهایت سپاسگزارم. ارادتمند همه ی شما، نعمتی کرفکوهی

میشین دوشنبه 6 بهمن 1393 ساعت 11:30 ب.ظ

سلام برادر بزرگوار چند روز پیش اومدم مطلب شما رو خوندم اما وقت نشد نظر بدهم خدا راحمت کند دایی شما را

سلام و درود برشما . از حضور خواهرانه جنابعالی ممنونم.
لطف و مرحمت تان زیاد انشاالله خداوند گذشتگان شما را رحمت کند وهمواره در کلیه شئونات زندگی موفق وشادوخرم باشید.

غریبه پنج‌شنبه 9 بهمن 1393 ساعت 03:23 ق.ظ http://ahmadas1368.blogfa.com

انچه عقاب داخل قفس را پیر میکند،غم قفس نیس
پرواز کلاغ های بی سرو پاست

خش آمیرون خاص و خوبم ای خش بواتی .

گروه وبلاگ سازی وسا پنج‌شنبه 9 بهمن 1393 ساعت 05:39 ب.ظ http://wesa.ir

گروه وبلاگ سازی وسا ... مجری وبلاگ و سایت های ارزان قیمت به عنوان طراح و حامی وبلاگ خله لون مصیبت وارده را تسلیت و برای ان مرحوم از خداوند متعال طلب مغفرت مینماید

سلام وباتشکر از جناب مهندس عزیز.
سلامتی و خوش دلی جنابعالی وخانواده محترمتان آرزوی همیشگی بنده است

زهرا پنج‌شنبه 9 بهمن 1393 ساعت 06:38 ب.ظ http://www.zahraaghaee.blogfa.com

سلام و درود و صد درود بر شما
ممنونم از کامنت فوق العاده زیبا و پر حرفتون
و سپاس از لطفی که بر بندهی حقیر دارید.
.
راستی سید جمال همان پدر جمالزاده هست. اسمشون رو بارها در کتاب های دکتر شریعتی دیدم. مشخصات فقط با سید جمال الدین واعظ اصفهانی جور درمیاد...

سلام به شما
سیدجمال الدین اسدآبادی بزرگ مصلح نامی ومتفکر بیداری و وحدت مسلمین درجهان اسلام دردوران ناصرالدین شاه قاجاربود. ایشان سرسلسله جنبش احیای فکر دینی برمبنای مقتضیات زمان بود.ایشان باوجودی که شیعه مذهب بودند ولی مورد اقبال علمای مصروسایر بلاد اسلامی بود وهیچ موقع نگفت شیعه مذهب اند. اندیشه ی والای ایشان متفکرین و اندیشمندان روشنفکربرجسته ای از قبیل علامه عبده ، علامه کواکبی ، علامه اقبال لاهوری ودر ایران معاصر علی شریعتی را به دنبال داشت که به دنبال ایجاد یک رنسانس اسلامی بودند.

علی هاشمی جمعه 10 بهمن 1393 ساعت 01:54 ب.ظ

سلام ودرود
خدایش بیامرزد و روحش شاد
دو مطلب به نظر میرسد که:
1-جای خالی آدمهایی با چنین رفتاری که برای ابراز محبت هیچ دلیل و انگیزی نمیخواهند، اگر پر شود که انشاالله پر شود ولی متاسفانه این اتفاق تقریبا به غیر ممکن نزدیک میشود که جای صد حیف دارد...
2-یکی از اسرار عمر طولانی داشتن همین آرامش روحیست که از پی بی آزاری میاد که خوب است بدانیم "نباید در پوستین دیگران بود."
با امید به فراموش نکردن فتارهای ساده و در عین حال درست گذشتگان یادآوری اسم ما بعد از ما به خوشی ونیکی باشد...

احسنتم ایوالانفسکم از تحلیل زیبای دوست خوبم. خداوند انشاءالله مادر گرامیتان را رحمت نماید و سایه پدرمهربانتان را برسرتان مستدام.

زهرا سه‌شنبه 14 بهمن 1393 ساعت 10:48 ق.ظ http://www.zahraaghaee.blogfa.com

سلام
نظم با تکرار فرق می کند...
و ثانیا پس ای طبیعت که مدام باید رنگ عوض کند در هر فصل چه گناهی کرده؟
اصلا آنتروپی که همان بی نظمی است چرا همیشه رو به افزایش است؟
کرّات هم گاهی سمت راست خورشیدند، گاهی سمت چپ
گاهی روزند و گاهی شب

علی کی به تکرار آلوده شد؟ کیه که انکار کنه نهج البلاغه نمونه بارز یک کتاب با متنوع ترین موضوعاته
بعدش هم بحث از انسان است نه سنگ و خاک
ممنون از حضورتون برادر گرانقدر

سلام باتشکرازنظراندیشمندانه تان. کاملا درست فرموده اید که سخن ازانسان است نه ازجامدات.پس درمورد انسان اگر تنوع مفهوم انواع گوناگون در گفتاروکرداروپنداشتن باشد،نتیجه اش چه خواهد بود؟ تنوع مفهوم تغیّر هم میدهد. پس اگر بگوییم «همه چیز درحال تغییر است» پس تکلیف همین جمله چه خواهد شد؟ ویا اگربگوئیم « همه چیز درحال تغییر نیست » آنوقت باز تکلیف این جمله چه خواهد شد. آیا این دو جمله تنوع پذیرند؟ واگر بگوئیم بله « هردو جمله تنوع و تغییر پذیرند» باز همین جمله تغییر ناپذیر و تنوع ناپذیراست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد