سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

روستای دارباغ فومن از دیروز تا امروز ( 3 )

http://s5.picofile.com/file/8170648568/a_2_.jpg

محله کرفکوی دارباغ فومن

سلام دوستان...

در ادامه مطالب در خصوص موضوعات  بومی محلی، به قسمت سوم مطلب با عنوان روستای دارباغ فومن از دیروز تا امروز می پردازیم.

نویسنده : رضا نعمتی کرفکوهی

قسمت سوم: ( کرفکوه یا خیابان شهید باهنر؟!)


http://s4.picofile.com/file/8181889976/200320152315.jpg

دراین قسمت ، به موضوع خذف نام  محله ی کرفکوه در روستای دارباغ فومن و تغییر دادن نام این محله صرفا به خیابانی به نام شهید باهنر اختصاص دارد. نامی که اخیرا برای جاده باریک محله کرفکوه دارباغ نهاده شده، شاید برای مردم کشاورز و روستا نشین این محل ناآشنا باشد. قبل از اینکه بپردازیم به اینکه آیا این نام، همسنخیت با نام محله کرفکوه و فرهنگ مردم شالیکار و دامدار این محل دارد یا نه، به معرفی و شناسایی اجمالی شهید باهنر برای مردم این محله می پردازیم.

نگاهی گذرا به شهید باهنر و جایگاه اودر انقلاب و کشور .

شهید محمد جواد باهنر یک روحانی دین پژوه و اهل فرهنگ و اندیشه در قبل از انقلاب بود که ما دانش آموزان مقطعه ابتدایی در دهه پنجاه به یاد داریم که کتاب تعلیمات دینی دوره ابتدایی را ایشان به همراه دکتر گلزاده غفوری و دکتر برقعی نگارش میکردند. ایشان درآن سالها از دوستان صمیمی شهید محمدعلی رجایی بودند،چون شهید رجایی هم از فرهنگیان بودند. در بعد از انقلاب در دوره نخست وزیری شهید رجایی، شهید باهنر وزیر آموزش و پرورش در کابینه شهید رجایی شدندو در دوره کوتاه ریاست جمهوری شهید رجایی ، شهید باهنر بعنوان نخست وزیر و رئیس دولت از مجلس رای اعتماد گرفت و سکاندار کابینه دولت شدند. دیری نپایید که این دوشخصیت فرهنگی کشور در حادثه بمب گذاری در دفتر نخست وزیری در هشت شهریور سال شصت ویک به شهادت رسیدند.

http://s6.picofile.com/file/8181868126/index.jpg

حجت الاسلام شهید محمدجواد باهنر

نگارنده در این مقال مجال شرح کامل زندگینامه  شهیدباهنر را ندارد و صرفا برای مردم محله خود گوشه ای از بیوگرافی شهید باهنر را خواسته بیان نماید، تا مردم محله کرفکو بدانند نامی که برای تنها خیابان محل زندگیشان ،اخیرا توسط دهیاری و شورای اسلامی دارباغ نهاده شده چه شخصیتی بوده است.

حال سوالی که مطرح است اینکه آیا مردم محل از نام چنین شخصیتی بدشان می آید؟؟؟!!!!

آیا این شهید بزرگ و عزیز را دوست ندارند؟؟!! یقینا احترام ویژه و خاصی برای شهید باهنر قایل اند و افتخار خود میدانند نام خیابان محلشان شهید باهنر باشد.

ولی بحث دیگری نیز در پیرامون این نام برای خیابان کرفکوه مطرح است اینکه در نامگذاری این خیابان، کدام سنخیت فرهنگی مد نظر بوده است . نه اینکه بگوییم مردم کرفکوه سطح فرهنگشان پایین است و این نام برازنده این مردم نیست ،بلکه بحث چیز دیگریست  که دهیار و شورای اسلامی محل باید تشریح نمایند  اینکه این نام بر اساس کدام سنخیت فرهنگی با مردم کشاورز این محل نهاده شده است. تناسب نام شهید باهنر برای یک کوره راهی ویرانه در کرفکوه در رابطه با چه موضوعی بوده است؟

همانگونه که میدانیم امروز در سطح کشور صدها مکان آموزشی و فرهنگی از دبستان تا مراکز آموزش عالی  وجود دارند که نامشان به نام شهید باهنر مزین گردیده است و ابهامی را هم بوجود نیاورده ،چرا که اصل سنخیت و تناسب در این نامگذاری ها رعایت شده است. معمولا نامهای شخصیت های فرهنگی در مراکز فرهنگی نهاده میشوند. زیرا این شخصیت ها در تناسب با اهالی و کسانی اند که با آن مراکز سروکار دارند.

در نامگذاری خیابان شهید رجب زبردست سنخیت و تناسب کاملا رعایت شده چون آن خیابان به زادگاهش منتهی میگردد. ولی چون حالا محله کرفکوه با جمعیت پانزده خانواری اش شهید ندارد بایستی دنبال شهید باهنر می رفتیم؟!

مسئله دیگر اینکه شهید باهنر گرچه یک شخصیت فرهنگی و دینی در سطح ملی هستند، ولی در گیلان ما هم شخصیت هایی در سطح ملی کم نداریم.از دهیار و اعضای محترم شورای اسلامی دارباغ میخواهم سری به استان کرمان (استان شهید باهنر ) بزنند و در آنجا ببینند آیا کدام خیابان و مراکز استانشان و نام موسسات فرهنگی شان ،نام شخصیتهای مشهور گیلانی را با خود دارد؟؟ حتی یک کوچه در کرمان برای مثال نام میرزا کوچک جنگلی نهاده نشده است.

http://s6.picofile.com/file/8184556050/%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D8%A7.jpg

فخر گیلان و جنگل تالش، میرزا کوچک جنگلی

حال یک جاده سه متر عرض  که هیچ توجه ای از سوی دهیار محل به آن نمیشود و به علت همین عدم توجه دهیاری، اکنون به راه مالرو تبدیل گشته آیا برازنده نام شهید باهنر است؟!

باز میتوان گفت شهید بزرگ گیلان ما ،میرزا کوچک جنگلی در دوران مبارزاتش بیشتر از اینگونه مسیر ها گذر نموده و سختیها کشیده . آیا بهتر نبود حداقل نام خیابان کرفکو را به نام خیابان "میرزا کوچک جنگلی" مزین میکردیم؟چون سنخیت برجسته این خیابان با نام میرزا در این است که این راه در نهایت به جنگلهای کرفکوه ختم میشودو میزا هم برای مبارزه با اجانب به سوی جنگل روانه شده بود. مطلب دیگر اینکه ما گیلانی ها  شهید باهنر را به خوبب می شناسیم ولی این مردم سایر استان ها هستند که مفاخر گیلان ما را نمی شناسند، همچنین امروز آنها هستند که برای مسافرت و دیدن خطه سرسبز شمال به شهرها و روستاهای ما سفر میکنند. 

آیا سزاوار نیست ما نام مناظر و مشاهیر و مفاخر استان و شهرستان و محل زندگی خودمان را در مسیر نگاه آنان قرار بدهیم ؟؟ هی که ...

سنخیت دیگر این خیابان با محله کرفکوه در این بود که این جاده از دل شالیزار های کرفکوه عبور میکند، آیا باز بهتر نبود نام این راه، "خیابان شالیزار" نهاده میشد؟

 قسمت چهارم مطلب در آینده ای نزدیک . بدرود

نظرات 17 + ارسال نظر
مقالات و نوشته های من سه‌شنبه 1 اردیبهشت 1394 ساعت 10:16 ب.ظ http://haniye-hasanzadeh.biogfa.com

درود بر شما قلمتان همیشه رقصان باد

با سپاس از مهرتان

مریم ( میهنم ایران زمین) سه‌شنبه 1 اردیبهشت 1394 ساعت 11:48 ب.ظ http://mihanamiranzamin.mihanblog.com

سلام آقای کرفکوهی .

بروز هستم

سلام / ممنون که دعوتم نمودید چشم سر میزنم

یک تالش چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 ساعت 01:54 ق.ظ

شما مطمئن هستین آبا و اجداد شهید باهنر کرفکوهی نبودن؟ شاید اونا میدونن شما نمی دونین!

جه عرض کنم ........شاید

سیدیعقوب آل شفیعی چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 ساعت 08:13 ق.ظ http://http:/aleshafie.blogfa.com

پیامبر می فرمایند:از درگذشتگان تان به نیکی یاد کنید.
ممنون یادی از خادمان فرهنگی نمودید؛نیز خداوند رحمت نماید مرحوم علامه آیت الله گلزاده غفورری را.

خط نسخ ایرانی چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 ساعت 07:28 ب.ظ http://abadgarkh.blogfa.com

با سلام
ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی
ازین باد ار مدد خواهی چراغ دل بر افروزی
درود بر شما ادیب گرانمایه که از فرهنگ خود حمایت می کنید.

سلام از ما
ممنون از ارسال شعر زیباو روح بخش نوروزی.
ادیب هم اگر باشیم ادب از شما آموخته ایم استاد

منفرد سید مومن پنج‌شنبه 3 اردیبهشت 1394 ساعت 07:48 ب.ظ

درود
از این مقاله خیلی خوشم آمد. معرفی مناطق تالش بهترین کار ممکن از طرف تالش هاست

بر شما نیز درود شاعر سوخته دل تالش

ماسال دیارسبز جمعه 4 اردیبهشت 1394 ساعت 11:52 ب.ظ http://nabiyollahhaghighat.blogfa.com

یعنی الان نام روستای شما کرفکوه نیست وخیابان شهید باهنره؟

با خوش آمدگویی به شما معروض میدارم ،کرفکوه از قبل یکی از چهار محلات روستای دارباغ به حساب می آمده واین محلات دارای نامهای قدیمی بوده اند .
دهیار و شورای اسلامی روستا اومده مثلا میخواد برای مردم کلاس بگذاره اومده تابلوی محلنمای قبلی که توسط شورای قبلی نصب شده بوده برداشته .
تابلوی قبلی محله ی کرفکوه را به مسافرین رهنمایی میکرد ولی الان طیق این تابلو ( خیابان شهید باهنر) محلی بنام کرفکوه در دارباغ نداریم!!!. ولی از نگاه مردم محله کرفکو،همچنان کرفکو ست.
با تشکر از شما دوست دانشمند و شاعر ماسالی ام

میشین شنبه 5 اردیبهشت 1394 ساعت 07:42 ب.ظ http://www.hamvaj.blogfa.com

زمان نمیگذرد

عمر ره نمیسپرد

صدای ساعت شماطه بانگ تکرار است...

خوشا به حال کسی

که لحظه لحظه اش , از بانگ عشق سرشار است.....

" استاد مشیری"

از نسیم خوش بهاری همین مارا بس که با خود عطر میشین (بنفشه) برسرای خله لون آورد.
گل خواهر خوبم من همیشه به وبلاگ ادبی شما سر میزنم. ایندفعه عمدا نخواستم شما را دعوت کنم تا ببینم یکبار هم میشه شما بدون دعوت به سرای ما سری بزنید یانه دیدم که رسم معرفت را کاملا برجایی آوردید و با سروده ای از استاد مشیری مارا مفتخر ساختید.
ممنون از حضورتان ....همواره باشید. بهارتان خوش

خط نسخ ایرانی شنبه 5 اردیبهشت 1394 ساعت 10:06 ب.ظ http://abadgarkh.blogfa.com

با سلام
گر تو سنگ صخره و مرمر شوی
چون به صاحب دل رسی گوهر شوی
مهر پاکان در میان جان نشان
دل مده الا به مهر دلخوشان
(مولوی)
اوقات شما همیشه سبز باد

سلام. خوش آمدید-ممنون

ماسال دیارسبز شنبه 5 اردیبهشت 1394 ساعت 11:13 ب.ظ http://nabiyollahhaghighat.blogfa.com

سلام پیله برا
گاهی اوقات نیت ما آدما برای انجام بعضی از کارا خیره اما به خاطر اجرای غلط، کار ما نتیجه ی منفی میده. گاهی اوقات هم فکر می کنیم که داریم کارخیلی مثبتی انجام میدیم اما باز به خاطر عدم مطالعه ی کافی پیرامون آن کار؛ نتیجه ای منفی به دست میاریم.به طور قطع نیت اعضای محترم شورای اسلامی دارباغ ودهیار بزرگوارش به خاطرنام گذاری روستا به نام شهید والامقام دکتر باهنرخیر بوده (ادامه دارد)

ماسال دیارسبز شنبه 5 اردیبهشت 1394 ساعت 11:22 ب.ظ http://nabiyollahhaghighat.blogfa.com

اما ای کاش این بزرگواران قبل از انجام این کاراز اهالی نظرخواهی می کردن و یا با تعداد ی از اندیشمندان منطقه مشورت می کردندوبعد دست به این اقدام می زدند.شایدسوال شودکه بنده از کجا می دانم که چنین کاری انجام نگرفته است ؟ از آن جایی که در گوشه گوشه ی کشور عزیزما چنین کارهایی انجام گرفته وبعدها مشخص شده که اشتباه بوده. مثلا درهمین ماسال ما دبیرستان دخترانه ای بود به نام یکی از شخصیت های حقیقی. بعد از انقلاب شکوهمنداسلامی ما اسم آن مدرسه را با شتاب زدگی عوض کردندونام یکی از شخصیت های صدراسلام رابرآن نهادند.

ماسال دیارسبز شنبه 5 اردیبهشت 1394 ساعت 11:27 ب.ظ http://nabiyollahhaghighat.blogfa.com

بعدهاوقایعی اتفاق افتاد که مسولین مجبور شدند اسم مدرسه رابه همان نام سابق برگردانند! حالاماواقعابه آن شخصیت بزرگوار صدر اسلام کمک شخصیتی کردیم؟ یعنی نمی شد که اسم مدرسه ای تازه ساز رابه نام آن بزرگوارمزین می کردیم؟ با این گونه کارها نه تنها به این بزرگواران کمکی نمی کنیم بلکه به آن ها خیانت هم می کنیم.

درود

میشین یکشنبه 6 اردیبهشت 1394 ساعت 08:43 ب.ظ

سلام خدمت بردار بزرگوار جناب آقای کرفکوهی من همیشه به وبلاگ شما سر میزنم راستش من زیاد انشایی خوبی ندارم و نمیتونم ابزار علاقه کنم ولی همیشه از مطالب بسیار زیبا شما لذت میبرم بخاطر همین مسله است که زیاد نظر نمیدم ولی عاشق ادبیات و شعر و شاعری هستم چه تالشی باشد و چه فارسی - در ضمن از معرفی وبلاگ انجمن ادبی پریسکه سرایان گیلان بسیار از شما ممنون هستم راستش شعر هم نمیتونم بگم متاسفانه
سربلند و پیروز باشید

سلام - بسیار عالی و متن ادبی زیبایی دارید می نگارید و مطمئنن ما دانش مان از شما بیشتر نیست. از حضورتان خیلی خیلی ممنون هستم وهمیشه در حق حقیر لطف خواهرانه داشته اید و دارید. خشه دیل بداره ایشالله شاعیر نی بی خالی

غریبه دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 ساعت 03:03 ق.ظ http://ahmadas1368.blogfa.com

درود اقای نعمتی
ً....................
ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺵ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﮐﻦ ﺑﯽ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺵ ﻫﺮﭼﻪ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﮐﻦ

درود ای غریبه همیشه آشنا. خدانگهدارت باشد

یاسر دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 ساعت 03:07 ب.ظ

واقعا اخه شهید باهنر خدا بیامرز چه ربطی/// به محله ما داره اخه/// ادم شاخ در میار///اینم از هنرهای قشنگ شورای داریباغ هستش؟؟؟؟؟؟؟؟؟:خخخخخخ

کوکو تی تی(زلیخاصبا) سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1394 ساعت 12:17 ب.ظ http://zoleykhasaba.blogfa.com

با سلام به شما برادر بزرگوار وپوزش از همه کسانی که من در نظراتی که در وبلاگ دختر عزیزم سوزه نغم دقت کردم وبه عنوان خواهر همه شما وعضو خانواده بزرگ تالشی زبان نکاتی را برای اینکه همه با علاقه واتحاد در کنار هم برای متلاشی نشدن زبان وفرهنگ تالشی درحالیکه از همه طرف ناظر بر برخورد ورفتار ما نسبت هم هستند
نه برای اینکه از بقیه بیشتر میدانم ویا می فهمم نه.. فقط کسی که همیشه شاهد است بیشتر میبیند ومیشنود چون کمتر درگیر احساس درونی وتنش است وروی این اصل اشاراتی خواهرانه کردم با این حال مرا ببخشید
واما در شخصیت افراد شاخص واندیشمند برادرگرانقدر منهم هیچ کدام از شما برادران وخواهران را ندیدم حتا اقای حقیقت ماسالی را ولی بعداز مدتی بر اثر مباحثه وتبادل افکار می شود به روحیات هم پی برد و طرز برخورد ها را با مسایل سنجید وهرکسی شخصیت خاص خودرا دارد وما فقط از اندیشه های فکری هم بهره میگیریم ولی در نهایت نمی توانیم مثل هم باشیم وونقطه اشتراک همه ما باید نجات زبان تالشی وفرهنگ تالش باشد که شکر خدا اینطور خواهد بود واستاد نیک نهاددر این زمینه بسیار نرمش نشان میدهد وافکار همه را میشنود

سلام -چیزی قادر نیستم بنویسم فقط میتوانم سرم را به عنوان تعظیم در مقابل این همه اندیشه ی والای شما به زیر بکشم.

خط نسخ ایرانی پنج‌شنبه 10 اردیبهشت 1394 ساعت 12:31 ب.ظ http://abadgarkh.blogfa.com

با سلام
سایه پیغمبر ندارد هیچ می دانی ز چیست؟
آفتابی چون علی در سایه پیغمبر است
میلاد سراسر نور و برکت بر شما مبارک باد

سلام بزرگوار / برشماهم مبارک.
باتشکراز حضورتان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد