سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

سرزمین نوروز

دراین تارنما،مجموعه اشعار تالشی و فارسی، مقاله ها و طنز نوشته ها، اثر رضا نعمتی کرفکوهی ارائه میگردد.

روستای دارباغ فومن از دیروز تا امروز ( 2 )

قسمت دوم:

نامهای قدیمی محلات،ریشه های بخشی از هویت فرهنگی ما را تشکیل میدهند.

ادامه مطلب از قسمت اول

متصدیان امور شهرو روستای ما قبل از هراقدامی در حوزه فعالیت خود، باید به این مهم واقف یاشند؛ که حذف نامهای قدیمی محله ها در تابلوهای راهنمایی ،به سان برشاخ نشستن و بن بریدن هویت فرهنگی ما می باشد. در تهران امروز هنوز می بینیم که با وجود نامگذاری نام شهدای گرانقدر بر خیابانها و معابر، هنوز نام محلات قدیمی از نقشه و تابلوهای راهنمایی  حذف نشده اند.محلاتی از قبیل سعادت آباد- سعدآباد- نیاوران- جماران - قیطریه- اقدسیه - صادقیه وووو ، مگر نامهایی که در زمان حکومت پهلوی تغییر داده شده باشند.

در خصوص نام شهرها هم همینطور، مثلا شهر بندرانزلی که از دیرباز بندرانزلی بوده ولی در زمان حکومت گذشته به بندر پهلوی تغییر داده شده بود که برگرداندن دوباره آن به اسم قبلی و دیرینه اش در بعد از انقلاب کار درستی بوده است.زیرا امروز همه ی مردم این شهر، نام شهرخودشان را بندر انزلی میخوانند.

کرمانشاه را به خاطر داریم که در بعداز انقلاب با بی تدبیری به باختران تغییر نام داده شد، ولی عامه مردم این منطقه، همچنان نام  شهرخودشان را کرماشان به زبان می آوردند.که سرانجام همان شد که مردم میخواستند.درکرج نیزمیدانی بنام شاه عباسی وجود دارد که دومین میدان بعداز میدان اصلی کرج می باشد که بعد ازانقلاب توسط شهرداری وقت به میدان قدس تغییر داده شده ولی همچنان مردم کرج این میدان را شاه عباسی می خوانند. مشابه اش در دهه فجر سال 92 در سلماس آذربایجانغربی اتفاق افتاد ومجسمه فردوسی از میدان فردوسی این شهر توسط شهرداری و به دستورشورای شهر سلماس برداشته شدونام میدان فردوسی به میدان انقلاب تغییر داده شد.( انگار حکیم ابوالقاسم بیچاره ضد انقلاب بود ومتولیان قبلی سلماس نمی دانستند!!) ولی دیری نپایید که با اعتراض مردم آذری زبان این شهرستان و مسئولین فرهنگی کشور از جمله جناب حداد عادل، مجسمه ی فردوسی شبانه به میدان قبلی اش بازگردانده شد.

باز به روستای خودمان دارباغ بر میگردیم ،مبنای این نگارش از سر اخلاص است و غرض براین نیست دهیار دوست داشتنی و اعضای محترم شورا که دائما درتلاش برای بهبود وضع موجود روستا هستند در حقشان خدای ناکرده تظلمی واقع گردد ، زیرا خدمت رسانی این دوستان بر مردم محل وهم در راه عمران و آبادی روستا برکسی پوشیده نیست.ولی با اجازه خودشان از محضرشان این سوال مطرح است.

حذف نامهای قدیمی محله های دارباغ، از قبیل پیریوسف و کرفکو،از تابلوی راهنمایی چرا؟!

شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی در دل وجان مردم ایران قراردارند وباید یاد و نامشان را همواره پاس داشت . ولی باز سوال اینجاست مگر زادگاه شهید رجب زبردست که یگانه دوست صمیمی بنده در دوران جوانی ام بوده و درجه صمیمیت بین من وایشان درحدی بوده که هرموقع از جبهه مرخصی می آمد یکسره میامد خونه ما به دیدنم ، دقایقی پیش من می نشست وبا نوشیدن یک فنجان چای تلخ خستگی اش را در میکرد بعد راه می افتاد میرفت خونه پدرومادرش! مگر زادگاهش همین محله پیریوسف نبود؟  حال چرا نام محل زادگاهش باید از تابلوی راهنمای روستای دارباغ حذف شود؟! او حق اش است  نام خیابانی که به سمت زادگاهش پیریوسف کشیده شده ، نام شهید رجب زبردست را درخود داشته باشد، ولی آیا نباید نام محل زادگاهش هم در زیر تابلویش می بود؟! تا مسافران بدانند این خیابان به کدام محل ختم میشود؟

اما نکته قابل توجه در این تابلو متناسب بودن و هم سنخیت بودن آن با خیابانی است که به محله پیریوسف (زادگاه شهید رجب زبردست ) ختم میشود. هرچند نام زادگاه این شهید گرانقدر در تابلو نمایان نیست.ولی باز در این خصوص باید از دهیاری دارباغ تشکر کرد.

نگاهی به چگونگی نصب برخی تابلوهای راهنما در دارباغ ( تصاویر از وبسایت دارباغ)

http://s6.picofile.com/file/8181889818/03072014192.jpg

این تابلوی راهنمای محل نشان،  قبل ازاینکه تابلوی راهنمای خیابان نشان، شهید رجب زبردست دراین محل نصب شود ،دراین مکان نصب بود. ولی در حال حاضر برداشته شده است ! از نظر دوستان شورای اسلامی ،و دهیار محترم روستای دارباغ چه اشکالی داشت اگر این تابلو هم در کنار تابلوی جدید می بود و مسیر دو تا از محله های روستای دارباغ ( پیریوسف و کرفکوه ) را  به مسافرین نشان میداد؟

http://s6.picofile.com/file/8181890026/200320152316.jpg

آقا ببخشید! پیریوسف از کدوم ور میرن ؟!

تابلوی راهنمای شهید رجب زبردست جایگزین تابلوی راهنمای قبلی گردیده است.این تابلو فقط خیابانی را نشان میدهد که مشخص نیست به کدام محل ختم می شود. نیز جهت محله ی کرفکو که در تابلوی قبلی نمایان بود نامشخص است. هرمسافری که قصد رفتن به کرفکو و پیریوسف را داشته باشد در این مکان سرگردان می ماند. او باید صبرکند تا عابری پیدا شود تا از او بپرسد پیریوسف یا کرفکو از کدام سمت میروند!!! ما اگرشهداء را راه نشان خود میدانیم، نباید از نام شهداء بگونه ای استفاده کنیم،که تا رسیدن به تابلوهای راهنمایی که مزیّن به نام مبارکشان است، همین راه دنیایی خودمان را هم گم کنیم!

http://s6.picofile.com/file/8181890092/200320152317.jpg

نمایی دیگر از تابلوی شهید رجب زبردست که خیابان سربالایی بعداز پل را نشان میدهد.دراینجا باید از عابری بپرسی تا بهت بگوید مستقیم به پیریوسف و سمت چپ به کرفکو می رود. کمی از سربالایی که بالا رفتی درنبش خیابان سمت چپ ، تابلویی نصب شده به نام خیابان شهید باهنر. گویا  مسیر کرفکو را مشخص میکند!.

http://s4.picofile.com/file/8181889976/200320152315.jpg

...وتا اینجا که رسیدی باید زنگ صاحبخانه را بزنی که مسیر کرفکو را بهت راهنمایی کند این تابلویی که اینجا نصب شده با زبان بی زبانی میخواهد بگوید از این وری به محله ی کرفکو میروند. حال تقصیر من چیست که روی من خیابان شهید باهنر نوشته شده؟!

ادامه مطلب در باره نامگذاری مسیر کرفکو با عنوان (خیابان شهید باهنر )در قسمت سوم

نظرات 13 + ارسال نظر
سید یعقوب آل شفیعی جمعه 28 فروردین 1394 ساعت 05:38 ب.ظ http://aleshafie.blogfa.com

از نگارش متن فوق لذت بردم؛
راستش را بخواهید در حوزه اقتصادی اکنون به سده های گذشته برگشته ایم در قدیم خانواده ها ملزم به تامین مایحتاج فرزندان بودند اکنون نیز یعنی در عصر مدرن و دولت های مدرن ،متاسفانه خانواده ها بار دولت را بر دوش کشیده این از فروش زمین گرفته تا.....در این سی و اندی سال از 68هزار روستا بیش از 30هزار روستا خالی از سکنه شده است!!!!!

کوکو تی تی ( زلیخا صبا ) جمعه 28 فروردین 1394 ساعت 05:45 ب.ظ http://zoleykhasaba.blogfa.com/

باسلام برادر نعمتی خیلی سعی کردم تا وبلاگت باز شد خوشحالم که وبلاگ زیبایتان با مطالب زیبا از داری باغ زیبا بود ما روزسیزده نوروز به روستای زیبای شما امدیم وچند عکس هم گرفتم ودر فسبوک زدم بله ویلا سازی دراین روستای زیبا که مزرعه چای و درختان شماد ش نظرم را جلب کرد سلامتی داشته باشید.

علی سندی جمعه 28 فروردین 1394 ساعت 05:52 ب.ظ

آقای کرفکوهی بنده به عنوان یک داریباغی از شما بابت زحماتی که در باره مشکلات محل ما میکشید از شما صمیمانه تشکر میکگنیم.
ما از شما میخواهیم که در مورد بقیه مشکلات محلمون هم مطللب بنویسید.
مثلا در مورد اسفالت محله پیریوسف که واقعا اهمیت زیادی داره.

مهدی صابر شنبه 29 فروردین 1394 ساعت 12:17 ق.ظ

سلام
بابت تمامی زحماتی که برای داریباغ و تالش زبانان میکشید از شما تشکر میکنیم امیدوارم همیشه پیروز و سربلند باشید.

عرفان شنبه 29 فروردین 1394 ساعت 12:29 ق.ظ

سلام.
یعنی میفرماییدنام محله رو برداشتن نام دیگه ای گذاشتن؟!
کدام انسان عاقلی این کار را کرده است؟؟ چرا محلی ها اعتراض نکردند؟

کادوس ماسوله رودخان شنبه 29 فروردین 1394 ساعت 12:39 ق.ظ http://www.kados2.blogfa.com/

درود جناب نعمتی به شما خسته نباشید می گویم برای تلاش ارزشمندتان در حفظ اصالتها وفرهنگ وهویت تالشی و زیبایی های مردم سرزمینمان .سپاس فراوان دارم از اینکه به کلبه کوچک ما سر می زنید و با مهرو لطفتان موجب دلگرمی و خوشحالی ما میشوید وموفق باشید

عباس صابر شنبه 29 فروردین 1394 ساعت 12:45 ق.ظ

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت اقای کرفکوهی گل. درمورد مسجد محلمون هم اگر مطلبی دارید بنویسید،چونکه ما جوانهای داریباغ واقعا خسته شدیم از اینکه محله ما مسجد نداره .
یادش بخیر یک زمانی بود که محله ما مسجدی داشت هیأت عزاداری داشت ، حتی هیأت ما در شهرستان فومن حرف اول رو میزد تا جای که خیلی از مردم در فومن منتظر هیأت دارباغ میموندن تا از راه برسد وبه تعریف و تمجید از هیات ما بپردازن.
اونقدر هیأت ما خوب بود که بعضی از خانه ها در فومنات وحتی اطراف خیلی مایل بودن که به هیأت ما غذا بدهندکه در این راه رقابت داشتن با هم حیف و 100 حیف موفق باشید.

نقی قنبرزاده شنبه 29 فروردین 1394 ساعت 12:48 ق.ظ

عظیم جان سلام . خوشحالم که بتوانم در راستای بیشرفت زادگاهمان دارباغ و محلاتش نقشی داشته باشم .
از بذل توجه جنابعالی ودیگر عزیزان دلسوز به منطقه کمال تشکر را دارم

هانیه شنبه 29 فروردین 1394 ساعت 02:24 ق.ظ http://haniye-hasanzadeh.biogfa.com

درود بی پایان بر شاعر گرانمایه

پیرشی . ولی الان نه صدوبیست سال دیگه

پرزَه چم یکشنبه 30 فروردین 1394 ساعت 03:18 ب.ظ http://sedasimatalesh.blogfa.com/

درود بر شما
من هیچ شعر میهن پرستی تالشی در تارنمای شما نمیبینم.
اگر میتوانید شعر تالشی بسرایید. روحیه فخر به تالش در شعرهایتان بسیار ضعیف است.
شما میتونید با زبان شعر زبان تالشی را توصیف کنید یا میتونید سرزمین تالش، ظاهر تالش ها، فرهنگ و نگرش تالش ها، تاریخ و اساطیر تالش و .. را توصیف کنید.

سغ و سلامت بماندان

برشما نیز درود/ خیلی خوش آمدید و با آمدنتان مفتخرمان ساختید.
از اظهار نظر و نکته سنجی تالشمدارانه شما ممنونم دوست خوبم. راستش کسی نیست که قوم و زبان مادری اش را دوست نداشته باشد و خواهان اضمحلال آن باشد.
بنده نیز از این قاعده مستثنی نیستم و خودم را یک تالش میدانم وبه تالش بودن خودنیز افتخار دارم.
روند و جهتگیری این وبلاگ همواره در راستای فرهنگ تالش بوده و هست.
سوء تفاهم نباشد متاسفانه بعضی از دوستان با ایده و ایدئولوژی سیاسی خاصی دارند به مسئله تالش نگاه میکنند.ولی نظر بنده و نگاه بنده به مسئله قومیت ها از جمله ما تالش ها نگاهی فراتر از این مسائل است.
معتقدم فقط با سرودن اشعار نمیشود از قوم تالش دفاع کرد ولی به فرمایش شما سرودن شعر به زبان تالشی، به فرهنگ تالش و علاقه نوجوانان به زبان تالشی کمک خواهد نمود که دوستان دارند این کار را انجام میدهند وخودم هم کم وبیش در حد توانم دارم این خدمت را به فرهنگ تالش انجام میدهم .
صرفا پرداختن به اینکه ما تالش ها درگذشته چه مذهبی داشته ایم و سابقه موجودیت ما از کی بوده و بازگو کردن دوران گذشته به نظرم امروز به کار تالش نمی آید . ما باید به تالش امروز بپردازیم .
به موقعیت اجتماعی تالشان و عدم توجه مسئولین به منطقه تالش و نیز نیاز به بازنگری در تقسیم بندی استانی توسط مسئولین کشوری ویا حداقل گنجاندن نام تالش در کنار نام استان گیلان، همه ی اینها از خواسته های مشروع مردم تالش است.
داشتن صدا و سیما برای مردم تالش زبان ،از ضروریات است که بایستی از راه قانونی پیگیری شود تا این زبان کهن به فراموشی سپرده نشود.
جلوگیری از زبان تالشی بر عهده خود مردم تالش است .این را باید از خود شروع کرد و کسی را مقصر ندانست .
وظیفه دولت است با ایجاد اشتغال در منطقه تالش جلوی مهاجرت ها به شهرهای بزرگ را بگیرد تا زبانهای اقوام در محل زندگی مصون بمانند
نکته دیگر اینکه ماتالشان منطقه جنوبی داریم در کنار قوم نجیب دیگری بنام گیلک زندگی میکنیم و تا امروز ما تالشان این مناطق هیچ بی مهری از این دوستان همجوار ندیده ایم . لذا بر خود لازم میدانیم طوری از قوم تالش در این منطقه دفاع کنیم تا خدای ناکرده به تعصبات قومی منجر نگردد.
همه ی اقوام ایرانی دارای فرهنگ و پیشینه تاریخی هستند و هیچ قومی نسبت به قوم دیگر برتری ندارد.
به نظر می آید بایداز افراط و تفریط گویی وتفکر قومیتگرایی پرهیز نماییم وقوم تالش را برتر از سایر اقوام ندانیم.
شاعر نیستم و لی چشم سعی میکنم سرایش اشعار به زبان تالشی را زیادترش نمایم.
در قسمت اشعار تالشی در این وبلاگ شعری به زبان تالشی جنوبی به عنوان " مالون پِرآکه کو را " را لطفا مطالعه بفرمایید.
پاینده باشید از اینکه به وبلاگم تشریف آوردید و نظر نگاشتید سپاسمندم دوست تالشمدار خوبم.

تالش برا دوشنبه 31 فروردین 1394 ساعت 12:03 ب.ظ

با عرض سلام وخسته نباشید از اقای کرفکوهی بابت تمامی زحماتش/// از اقای قنبرزاده هم کمال تشکر و قدر دانی ابراز میداریم باشد ک شما هم با سر زدنتون به این وبلاگ ما رو از مطلبتون مستفیذ بفرمائید

سلام تالشه برای خوبم که با سرزدنتان مایه دلگرمی ام میشوید. به آقای قنبرزاده گرامی سلام تنوری برسانید. اگر وبلاگی دارید آدرسش را مرحمت بفرمایید تا ماهم خدمت شریفتان برسم. با تشکر از حضورتان .

سحرموسوی - سفری دیگر چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394 ساعت 04:49 ب.ظ http://safaridigar.blogfa.com

سلام
موضوع خیلی خوبی را برای بررسی انتخاب کردید.
مستدام باشید.

فیض زاده پنج‌شنبه 3 اردیبهشت 1394 ساعت 10:36 ب.ظ http://fereidounfeiz.blogfa.com

دوست فرهیخته ام جناب اقای نعمتی درود برشما.
سالهاست سیستم مدیریتی ماروی اتوپیلوت گذاشته شده است.اگرماقضاوت براینگونه مدیریت داشته باشیم بایداذعان نمایم که ره به جایی نخواهیم برد لذا باید خودسانسوری کنیم که خودسانسوری درگفتمان امروزین نوعی خاصی ازاندیشیدن است.خودسانسوری رتوریک خودرامی سازد ماحاشیه نشینان،قربانیان وزخم خوردگان این مدیریت و وضعیتیم.هرچند نوع سخن گفتن ما باسرشت سخن ما ماندگار خواهد بود.اینده ای روشنی خواهیم داشت.قلمتان مستدام باد.موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد